Try/Apt vippet av Gunn-tronen

Try/Apt har toppet den nasjonale rankingen fra The Gunn Report siden 2010, men i 2013 vant SMFB med et hestehode.

43024 d6f87 original
Fra Geox-kampanjen «7 days of Rain», som blant annet vant Grand Prix i Eurobest i 2013.

På 15. året rangerer The Gunn Report verdens beste reklamemiljøer ved å legge sammen og rangere vinnerresultatene fra over 46 kreative konkurranser over hele kloden.

Men de foretar også lokale rangeringer (riktignok basert på internasjonale priser). I norgesrangeringen for 2013 troner SMFB for første gang på topp med åtte poeng, utvilsomt påvirket av de hyppig prisede GEOX-kampanjene, annonsøren som i løpet av fjoråret vant edelt metall i Cannes Lions, One Show, Cresta, Epica og Eurobest.

På andreplass finner vi Try/Apt med seks poeng. Byrået vant internasjonale priser i 2013 for blant annet «Taxi Stoltenberg» for Arbeiderpartiet og «No Means No» for Amnesty og filmen «Eggstokker» for Canal Digital.

Tredje og siste plass med fire poeng tilhører McCann, som jevnt og trutt har høstet priser for Widerøe-filmen «Grandpas Magic Trick».

Tradisjon for Try

For 2012 var det kun Try/Apt som var oppført på listen, den gang med hele 15 poeng. I 2011 vant Try, fulgt av Los&Co og Kitchen. I 2010 var rangeringen som i år, bare omvendt: Try på første, McCann på andre og SMFB på tredje.

Se rangeringen på www.gunnreport.com