Tung institusjon vant radioreklamepris

Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design vant radioreklameprisen Sølvmikken for oktober måned. Saatchi & Saatchi gjorde jobben.

Tunge, offentlige institusjoner har ei for vane å vinne priser myntet på god reklame i den kommersielle eteren. Denne månedens Sølvmikken beviser imidlertid at også det visuelle kan fremmes i et auralt medium.

Bak Saatchi & Saatchi-fasaden finner vi kreatørene Jørgen Holst og Kristoffer Reppen, samt produksjonselskapet Stig og Stein. Juryens begrunnelse lyder som følgende:

– Det sies at god radio evner å skape bilder i hodet på lytteren. Dette kjenner også juryen til, men vi har aldri helt skjønt hva det betyr. Før nå. Til alt overmål vet vi også nå at disse bildene er å finne på Nasjonalmuseet. Gratulerer!



Blodbanken og Vålerenga nestbest Oktober var åpenbart måneden for uortodokse radioannonsører. Blodbanken vant nemlig delt 2. plass i Sølvmikken med en spott kreert av TBWA\Oslo. Kreatørene er Ragnar Roksvåg og ovennevte Kristoffer Reppen (Saatchi & Saatchi). Poduksjonen er gjort av Stig & Stein. Juryen kommenterer:

– Storebrandkampanjen har jo rukket å bli parodiert et par ganger allerede, men denne avsenderen har jo faktisk en god grunn til å parodiere nettopp denne reklamen. Det ble diskutert rundt jurybordet om parodien burde ha vært tatt enda lengre ut, men at det da kunne være litt problematisk med et budskap som var såpass alvorlig. En alvorlig parodi. Muligens er det slik at det var på tide at noen fortalte oss at liv og død og store vendinger ikke egentlig hører hjemme i bank og finans, men heller bør ha en litt mer håndfast betydning. Og da er det jo kanskje ikke så dumt allikevel?

Gjenganger Grey Oslos radiospotter for Vålerenga Fotball er gjengangere uten like i Sølvmikksammenheng. Juryen lot seg fremdeles imponere så grundig at de valgte å la spotten dele 2. plassen med Blodbanken.

– Det er sagt masse fra juryhold om denne kampanjen i løpet av den perioden den har vært med, og den har høstet en imponerende mengde med heder og ære. Nå er det slik at en kampanje ikke nødvendigvis blir dårligere fordi den er med lenge, og Vålerenga holder fortsatt et imponerende høyt nivå. Den har faktisk vært med såpass lenge at det nå kan refereres til tidligere dramatiseringer i selve dramatiseringen. Og det liker vi!

Hør alle vinnerne her.