TV-reklame på direkten

I dag debuterer Honda med en direktesendt reklamefilm på britiske Channel 4, hvor et 19 mann sterkt lag av fallskjermhoppere hopper ut av et fly over Madrid.

6530 c8348 original

Under det første reklameavbruddet av realitysåpen «Come Dine With Me» på C4 i kveld, får 19 fallskjermhoppere tre minutter og tjue sekunder på seg til å forme ordet «Honda». Stuntet er inspirert av bilfabrikantens nye slagord «Difficult is worth doing».

Det skal verken brukes effekter eller tidsforsinkelse under stuntet.
– Hvis vi får det til vet folk hvem som står bak. Dersom vi ikke får det til, gjør de det ikke, sier Ian Armstrong, Hondas sjef for kundekommunikasjon, til The Guardian.

Stuntet skal gjøres for å skape oppmerksomhet omkring Hondas nye og dyre reklamekampanje, der 45 fallskjermhoppere fremmer Honda Accord ved å lage en rekke figurer over Mojave-ørknenen som skal speile bilens egenskaper. Nettstedet difficultisworthdoing.com er en sentral del av satsingen.

Kan ikke tvinge folk til å se Men det er i høyeste grad også en del av en bredere satsing fra kringkasterne for å opprettholde TV-annonseringens relevans i fremoverspolingens tid, hvor fjernkontroller og harddiskopptagere byr på adskillige måter å unngå det avskydde reklameavbruddet.
– Flere mennesker enn noengang ser TV, men omstendighetene har blitt mer komplisert. Folk må ønske å se det de blir servert, du kan ikke tvinge dem. Folk navigerer mot det bra stoffet og ignorerer det dårlige eller likgyldige stoffet, sier Armstrong.

Andy Barnes, salgsdirektør i Channel 4, forteller at stuntet, som krevde spesialdispensasjon fra reklamevaktbikkja ASA, bryter med den gjengse oppfatning om hvor grensene for TV-reklame går.
– Vi ville skape noe publikum ikke vil gå glipp av, og hva er da bedre enn å arrangere det første direktesendte reklamestuntet på TV?

Skreddersydde avbrudd Kanalen har allerede utviklet andre nye måter å bruke reklameavbruddet på, med initiativ som «Themed break» under desingprogrammet Grand Designs Live, hvor det kun ble reklamert for designprodukter; «Retro break», med gamle og nye reklamefilmer om hverandre, da kanalen feieret sine 25 år i fjor; samt «Green break» under kanalens «miljøsesong».

Folk med litt TV-historikk innabords vil muligens innvende at direkte TV-reklame var noe som skjedde allerede i fjernsynets barndom i USA på 50-tallet, da absolutt alt som ble sendt på TV var direkte, og programleder gjerne sto for fremførelsen av reklamen.