Tydelige likhetstrekk med 1987

Mediekonsulent Erik Wilberg i Wilberg Management ser tydelige likhetstrekk med nedgangen i 1987.

Wilberg mener at reklamefallet er brattere enn nedgangen etter dotcom-fallet og 11. september 2001, og han ser tydelige likhetstrekk med nedgangen i 1987.
– Fallet nå har tydeligere likhetstrekk med nedgangen i 1987, som filleristet vår bransje til de grader. Fiansuroen kommer på toppen av en utflating som allerede har vart en stund, sier Wilberg til Dagens Næringsliv.

I begynnelsen av september holdt Wilberg en undersøkelse blant norske papiravissjefer for å kartlegge deres syn på utviklingen i annonsemarkedet framover. Av 57 ledere som svarte oppga 40 prosent at stillingsmarkedet var nedadgående mens 36 prosent opplevde at eiendomsannonsene ble færre.
– Men det ser ikke helmørkt ut for bransjen. For de store avisene vil nok utviklingen bli ganske smertefull, og jeg er overbevist om at det vil komme flere lønnsomhetsprogrammer, sier Wilberg til DN.