Ubestilt jobb vant bronseløve

En småfrekk viralfilm for den amerikanske varehuskjeden J.C. Penney møter rasende motbør fra kunden, som har forlangt at den trekkes fra YouTube og andre nettsteder, på tross av løve i Cannes.

12125 f3ce3 original

Viralfilmen «Speed Dressing» handler om to unge mennesker som øver seg på å kle på seg raskest mulig, i tilfelle foresatte banker på døren. J.C. Penney vil på ingen måte ha det på seg at de oppfordrer tenåringer til å ha seksuelt samkvem, og er rasende på sitt reklamebyrå Saatchi & Saatchi, som har laget filmen uten å innhente tillatelse. Filmen vant bronseløve under årets Cannes Lions.

Ingen vil ta skylden Nå hersker det forvirring rundt hvem som faktisk har laget viralfilmen, som etter at saken har blitt kjent har spredd seg som ild i tørt gress på YouTube, der den fikk 16.000 treff på mindre enn 24 timer. På listen over involverte kreatører finnes mennesker både fra Saatchi & Saatchi og produksjonshuset Epoch Films, New York, melder Advertising Age.

Dementi J.C. Penney har kommet med denne uttalelsen: «Ingen hos J.C. Penney var klar over at filmen eksisterte. Filmen ble aldri kringkastet, men ble laget av en tidligere medarbeider hos J.C. Penneys reklamebyrå, Saatchi & Saatchi, kun for å vinne priser, uten J.C. Penneys viten eller forhåndsgodkjennelse.»

Saatchi, som jo vant bronse for filmen i Cannes, skylder på produksjonsselskapet Epoch, i en liknende uttalelse: « (…) filmen som ble sendt inn til 2008 Cannes International Advertising Festival ble laget av en tredjepart uten J.C. Penneys viten eller samtykke. Det ble produsert og sluppet på publikum uten at J.C. Penney viste om det eller hadde godkjent jobben. Saatchi & Saatchi meldte ikke selv på spotten i konkurransen og vi beklager dypt buskapet reklamefilmen sender.»

Fra vinnerlisten fra Cannes Lions går det klart frem at det var Epoch Films som meldte på filmen i konkurransen. Ad Age lyktes ikke i å få noen fra produksjonsselskapet i tale.

Heller ikke hos Cannes Lions ville de uttale seg om saken.