Uenighet om TV-reklame

Den rødgrønne regjeringen er slett ikke samstemt om Trond Giskes nye forslag om å tillate reklameavbrudd i norskprodusert TV-dramatikk og film.

5833 9f7f5 original

I går ble det kjent at kulturministeren åpner for reklameavbrudd i norsk TV-dramatikk og norske filmer sendt på TV, fordi han mener det vil føre til økt produksjon.

Langt fra alle regjeringskollegene er enige. SVs medlem i kulturkomiteen, May Hansen, er helt i mot.
– Vi er veldig imot TV-reklame, det er utrolig forstyrrende, sier Hansen til Dagens Næringsliv.

– Reklame på TV er veldig sterkt, den påvirker mer enn annen reklame og bør så langt som mulig unngås, sier Hansen.

– Ved å tillate mer reklame i de kommersielle TV-kanalene, gir man dem et konkurransefortrinn. Vi ønsker et sterkt NRK så folk kan velge et alternativ, Sier Hansen, som hevder hun er veldig glad i film, men som slår den av hvis hun forstyrres av et reklameavbrudd.

Dårlig sak for folk flest Senterparties medlem i kulturkomiteen, Trond Lode, vil heller ikke ha reklameavbrudd i serier og film.
– Jeg er ganske skeptisk til dette, det er feil å bruke reklamereglene for å påvirke norsk filmproduksjon. Jeg tror dette er en dårlig sak for folk flest. Jeg kan ikke tenke meg reklameavbrudd i film, det er dårlig forbrukerpolitikk, sier Lode til DN.

Frp mener TV-kanalene bør gjøre som de vil, uten innblanding fra Kulturministeren.
– Det blir helt feil av statsråden å gå ut og regulere markedet, slik han prøver på nå. Det må være opp til hver enkelt kanal hva de vil tilby kundene, sier Karin S. Woldseth, også hun i Kulturkomiteen.

– Men dette er jo et utspill fra Trond Giske som kommer fordi han ikke har penger nok til Filmløftet, sier Woldseth til DN.

Foto: Aksel Hennie og Agnes Kittelsen i «Max Manus». Foto/Copyright: Erik Aavatsmark / Filmkameratene AS.