Unge løver - men ikke på print

For tredje år på rad har de norske deltakere i print-kategorien i Young Lions (tidligere Young Creatives) blitt plassert i en annen kategori. Tre norske team deltar i Young Lions i Cannes i sommer.

6356 40cd0 original

Det årlige prestisjeoppgjøret Young Lions (tidligere Young Creatives) skjer i år med deltakelsen til tre norske team under reklamefestivalen i Cannes. De tre håpefulle teamene varmet opp tidligere i uken med en middag sammen med representanter for Cannes Lions i Norge, Capa.

Markedsansvarlig i Capa Norge, Espen Henriksen, er stolt av at konkurransen her hjemme ble avholdt på nasjonal basis for første gang i år og forteller at deltakerne gleder seg til å dra nedover.

– I tillegg til at det er veldig sosialt å reise nedover er det også spennende med det rent faglige rundt Young Lions. Det er satset mye på nettopp det, for å skape en god grobunn for unge kreative fra hele verden, Dessuten er det selvsagt spennende å se hvordan de presterer i forhold til andre land, som jo også har sendt sine beste menn og kvinner nedover.

Ikke print Ny av året er kategorien Media, hvor det skal konkurreres i mediebruk og medieplassering. Denne kategorien vil komme i tillegg til de tre kategoriene Print, Film og Cyber.

De to siste årene har det derimot vært noe rot rundt Print-kategorien, og Norge har av den grunn ikke deltatt. Henriksen kan fortelle at årets printdeltakelse heller ikke er noe unntak, men dessverre er offer for rot denne gangen også. Derfor skal Norge heller ikke i år være med å konkurrere i Print. Dette til tross for at det ble konkurrert i og kåret vinnere også i Print-kategorien på nasjonal basis tidligere i år.

At Norge for tredje år på rad ikke deltar i Print synes derimot Henriksen er mindre dramatisk.
– Både Film og Cyber er jo også prestisjefylte kategorier som det er viktig at Norge gjør det bra i, og Film henger vel også særlig høyt i så måte sett i lys av hovedkonkurransen. Filmprisen er liksom den store avslutningen lørdag kveld, og det er klart at det ligger mye prestisje i en filmpris.

Men hva har skjedd, siden Norge ikke deltar i Print-kategorien tredje år på rad?

– Jeg tror det er en kombinasjon av ulike elemeneter, litt Cannes og litt oss, og at det dessverre har skjedd en liten mix up. Men som sagt så ser jeg ikke helt den store dramatikken i det. De som vant Print-kategorien her hjemme ble selvsagt litt skuffet til å begynne med, men gleder seg nå veldig til å reise nedover og konkurrere i Media. Media er en ny spennende kategori, som handler om å velge best medieplassering for produktet man kommuniserer for, forteller Henriksen.