Unge TRY-kreatører vant bronse under Eurobest – på første forsøk

Kreatørene Julian Tepfers og David Leithe skulle egentlig bare finne på noe gøy sammen en helg. Det endte i en tredjeplass under Eurobests kategori for unge kreatører, Young Creatives, som ble utdelt onsdag denne uken.

Young creatives eurobestx
David Leithe og Julian Tepfers.

– Det var en veldig hyggelig melding å få. Det er en ære å bli valgt ut blant så mange utrolig flinke folk, sier David Leithe, kreatør hos TRY Råd.

Sammen med kollega og kreatør Julian Tepfers ble han tildelt bronse i Young Creatives-kategorien under Eurobest onsdag. Prisutdelingen kan enkelt oversettes til EM i reklame, og er med andre ord en gjev anerkjennelse, særlig når du er ny i bransjen. Og særlig fordi det var første gang begge kreatørene deltok.

Tepfers og Leithe har vært ansatt i TRY i knapt et år, og ble kjent først i sommer. Vanligvis jobber de med hver sin makker. Så at de valgte å søke sammen, var derfor litt en tilfeldighet.

– Vanligvis jobber vi med hver vår partner i TRY, men så ville vi finne på noe sammen en helg, og da ble det til at vi meldte oss på, sier Leithe.

Positiv vinkling på dystert tema

Briefen var et prosjekt som handlet om 2030, hvor målgruppen var folk med bekymringer for fremtiden, og betydningen av året 2030. Ideen som TRY-duoen vant med, hadde en positiv vinkling på et ellers dystert tema. Pitchen gikk ut på å følge drømmene sine, istedenfor å sitte og grue seg mens man venter på at 2030 nærmer seg.

– Det var morsomt at vi vant, i og med at vi begge er så ferske i TRY, fikk mulighet til å vise oss frem i samme konkurranse som de etablerte. I TRY Råd spesialiserer vi oss på kreativ samfunnskommunikasjon, så denne briefen passet oss veldig bra sier Tepfers.

Ellers stakk TRY av med én bronse under årets Eurobest for kampanjen «IKEA Trash Collection 2021», og var det norske byrået som fikk flest nominasjoner.