Ungsauer til topps med Mustang-lansering

Joachim Foss Rønning (26) og Erik Snøve (26) er blant vinnerne i en internasjonal konkurranse om å lage lanseringsfilm for Ford Mustang.

7627 c193a original

Ford Motor Company og reklamebyrået JWT har arrangert en internasjonal konkurranse for lanseringsfilm for Ford Mustang 2010 edition. Konkurransen ble avviklet via nettsamfunnet for unge filmskapere, www.filmaka.com.

Snøve og Foss Rønning var bak idé, manus og regikonsept til filmen «The Good The Bad and The Mustang», som slo ut 400 konkurrenter fra mange land.

Eksklusivt selskap 20 finalister fikk penger fra Ford til å produsere film av sine manus, og av de ferdigproduserte filmene vises et eksklusivt lite knippe på fjernsynskanalen NBC i beste sendetid. «The Good The Bad and The Mustang» har altså havnet i dette eksklusive selskapet.

Foss Rønning og Snøve er tidligere studiekamerater fra filmskole i Paris, der de har laget flere kortfilmer sammen. Dette er deres første reklamefilm, og det har gitt mersmak.
– Ekstra moro er det at vi både står for idé, manus, regi, foto og klipp, sier Foss Rønning.

– For ikke å glemme at Ford Mustang er et tidløst annerkjent ikon og merkenavn, legger makker Snøve til.

De som ikke får inn amerikanske fjernsynskanaler kan se de øvrige filmene i noe enklere kvalitet på www.the2010mustang.com.

I det daglige er Snøve klippeassistent i Nordisk Film, mens Foss Rønning jobber freelance som fotograf ved siden av egne prosjekter.