Unilever dropper ordet «normal» fra skjønnhetsprodukter

Det multinasjonale industrikonsernet vil bli mer inkluderende, og skal ikke lenger erklære hva som er «normalt» på sine skjønnhets- og kroppspleieprodukter. Selskapet bannlyser dessuten utstrakt bruk av bildemanipulering i reklame og sosiale medier.

Unilever

Unilever, som blant veldig mye annet står bak merkevaren Dove, har uttalt at de vil forby utstrakt bildemanipulering i sin kommunikasjon, og at dette vil gjelde «kroppsform, størrelse, proporsjoner og hudfarge», og at ordet «normal» vil bli fjernet fra 200 produkter i porteføljen.

Ifølge BBC skjer dette fordi ledelsen i Unilever vil skape en «mer inkluderende definisjon av skjønnhet». Dette kommer etter tidligere anklager om at selskapet promoterer stereotype holdninger rundt mørkere hudtyper, noe som blant annet fikk konsekvenser nylig da de endret navnet på merkevaren «Fair and Lovely» til «Glow and Lovely».

Unilever lanserer sin nye strategi og visjon ved hjelp av en over to minutter lang film.

– Vi vet at det å fjerne «normal» fra våre produkter og emballasje ikke alene vil løse problemet, men det er et viktig steg fremover, uttaler ederen for skjønnhets- og kroppspleieprodukter i Unilever, Sunny Jain.

Ordet «normal» brukes på typisk vis om shampoo, balsam og ansiktsprodukter, som eksempelvis «normal eller fet hud». I stedet skal Unilever nå ta i bruk andre beskrivelser for særskilte kvaliteter på produktene. Shampoo-merkingen for «normalt til tørt hår» blir fremover «tørt og skadet hår», ifølge BBC.

Endringene er del av det Unilever kaller sin «Positive Beauty vision and strategy».