Ut å stjæle ideer

Kreativ leder i Serviceplan, Alexander Schill, mener det viktigste reklamekreatører kan gjøre er å se mindre reklame og mer på andre ting. Samt være stolte tyver.



Etter flere år som Kreativ leder i Springer & Jacoby ønsket Alexander Schill å gjøre noe annet. Han begynte som Kreativ leder i Serviceplan, som uten å ha vært tilstede på noen byrålister i løpet av to år er ranket som det åttende beste byrået i Tyskland.

Hva gjør de i Tyskland? Schills var i utgangspunktet invitert til Eurobest for å snakke om hva reklamenasjonen Tyskland gjør riktig, siden de stadig henter flere og flere priser på festivaler verden over. Schills syntes derimot ikke landet gjorde noe spesielt annerledes enn andre land, og bestemte seg derfor for å snakke mer generellt om inspirasjon.

– Dere må ut. Vi jobber for mye hele tiden alle sammen, men det er ikke inne på kontorene våre eller på reklamefestivaler den virkelig gode inspirasjonen finnes. Dere må ut i verden. Stjel fra andre sjangre. Man lager ikke spennende kommunikasjon ved å bare hente inspirasjon fra andres kampanjer og jobber, sa han og viste det han selv mente var eksempler på reklame der inspirasjonen helt klart var hentet fra andre steder.

Se andre steder
– Hvis dere er ukomfortable med ordet stjele, må dere gjerne si inspirere. Men jeg kaller det stjele, fortsatte han.

Schills ramset opp kunst, musikk, porno, kultur, teater, spill og film som steder å stjele fra.

– Lar man seg bare inspirere av annen reklame blir man kanskje like god som den som har laget kampanjen. Men aldri bedre. Gå ut, la dere inspirere og vær stolte tyver, avsluttet han.