Ut i verden med prisvinnende norsk design

Designbyrået Bielke&Yang og kommunikasjonsbyrået Maskinen vant oppdraget om å løfte merkevaren Heymat. Arbeidet skal bidra til Heymat sine store vekstambisjoner internasjonalt.

PM Heymat BY Maskinen160823
Fra venstre: Sonja Djønne (gründer og daglig leder, Heymat), Tonje Schøyen Ertzaas (kreatør, Maskinen), Mette Marit Breivik (kreativ leder Heymat), Ketil Winther Løkke (rådgiver og byråleder, Maskinen) og Sofie Platou (designer, Bielke&Yang). Foto: Maskinen

Heymat er historien om den lille matteprodusenten fra Mo i Rana som bestemte seg for å få verden til å bry seg om dørmatter. Selskapet har siden hatt stor vekst og vunnet flere designpriser, nasjonalt og internasjonalt de siste årene. Nylig vant Heymat den prestisjefylte Red Dot Design Award i kategorien produktdesign.

Internasjonale vekstambisjoner

Med nye investorer på laget, har Heymat lagt nye internasjonale vekstplaner. Med seg på denne reisen ønsket selskapet strategiske partnere på design og kommunikasjon. Valget falt på Bielke&Yang og Maskinen.

– I Heymat har vi hatt stort fokus på design og merkevare siden oppstarten, og var på jakt etter noen som kunne spisse oss ytterligere og finne en samlende strategisk retning. Dette fant vi i teamet hos Bielke&Yang og Maskinen, sier gründer og daglig leder Sonja Djønne i Heymat.

Arbeidet er allerede godt i gang

Teamet hos Bielke&Yang og Maskinen er allerede i gang med arbeidet. Laget består av designerne Sofie Platou og Evan McGuinness hos Bielke&Yang, og kreatør Tonje Schøyen Ertzaas, prosjektleder Astrid Bang og rådgiver Ketil Winther Løkke hos Maskinen. Ansvarlig hos Heymat er kreativ leder Mette Marit Brevik og daglig leder Sonja Djønne.

– Med et utrolig dyktig og hyggelig team, har Heymat hatt en imponerende utvikling. De er allerede i ferd med å bygge en ny kategori i hjemmet. Vi er utrolig stolte over å lande dette samarbeidet, og engasjementet har vært stort og høydepunktene har vært mange siden oppstarten, sier byråleder Ketil Winther Løkke i Maskinen.