Vålerenga og Clear Channel gir rasisme rødt kort

Vålerenga Fotball og Clear Channel slår seg sammen om en holdningskampanje mot rasisme. I kampanjen deltar flere store Vålerenga-profiler som viser frem et stort, rødt kort med teksten «Gi rasisme rødt kort».

Vålrenga mot Rasisme Play Storo

Vålerenga er selvsagt først og fremst kjent for fotball, men dernest er klubben blitt kjent for sitt aktive holdningsarbeid mot rasisme, og for sitt mangeårige arbeide for mangfold og inkludering. Vålerenga mot rasisme ble etablert i 1996 av klubbens junioravdeling og supportere.

– Supporterne til Vålerenga slet på den tiden med dårlig rykte, og hadde interne grupperinger som ønsket å spre vold og rasisme. Klubben og supporterne tok et oppgjør med, og et klart standpunkt mot, vold og rasisme gjennom fotballturneringen Fargerik Fotball, forteller daglig leder i Vålerenga Samfunn, Jannicke Aas.

– Denne kampen må tas hver eneste dag

Siden den gang har Vålerenga mot rasisme vært en av de aller viktigste verdiene til klubben, og slagordet pryder også VIF-drakten. Selv om klubben har jobbet aktivt mot rasisme i fotballen i 27 år, er det stadig hendelser i både norsk toppfotball og internasjonal fotball som viser at jobben er like viktig og relevant i dag.

– Vi skulle ønske at dette ikke var et tema lenger, men vi ser stadig eksempler på hendelser som viser at denne kampen må tas hver eneste dag, også i egen klubb. Vi er veldig takknemlige for at Clear Channel nå tilgjengeliggjør sine flater for å markere dette med oss, og viser at vi står sammen i kampen om å gi rasisme rødt kort, sier Aas.

– Vårt felles ansvar

Kampanjen skal gå på Clear Channels digitale skjermer i hele Oslo, og ble sparket i gang på Intility Arena søndag 8. oktober, da Vålerenga tok imot Brann, og avsluttes med en større markering i forbindelse med kampen mot Rosenborg søndag 26. oktober. Clear Channel er den største utendørsaktøren i Oslo, og når ut til 97 prosent av hovedstadens innbyggere i løpet av kun én uke.

Clear Channels Country Manager, Dennis Højland Nyegaard, mener det er viktig at kanalen og selskapet er sitt samfunnsansvar bevisst.

– Clear Channel ønsker å bidra til et bedre samfunn. Vi mener et godt samfunn har nulltoleranse for rasisme. Kampen mot rasisme er vårt felles ansvar, og vi i Clear Channel er stolte av å bidra til denne viktige samfunnskampanjen, sier Højland Nyegaard.

– En mer inkluderende fotballverden

Kampanjen håper å skape en bevissthet og et engasjement for saken, som vil gjøre kampen mindre for fremtidens fotball-entusiaster. Ifølge NFFs tall spiller 264 335 barn og ungdom fotball i Norge. Fotball er derfor en viktig sosial arena for mange barn og ungdom under oppveksten.

– Dagens fotballverden har et behov for å fostre de unge inn i en mer inkluderende fotballverden. Vi vet at vi har en svært sterk kanal for å nå de unge. Dermed har vi også et ekstra stort ansvar overfor dem. Fremtidens fotballspillere og supportere fortjener en inkluderende fotballkultur fri for rasisme, sier Højland Nyegaard.