Valutapreik fra Morgenstern og Maxbo til topps i Sølvmikken for juni

Svak norsk krone og feriepenger utgjør bakteppet for Maxbo-kampanjen som ble kåret til beste radioreklame i juni.

Maxbo Morgenstern
Bjørnar Buxrud og Torkhild Jarnholt. Foto: P4 / Bauer

I juni kjørte Maxbo en kampanje for feriepengesalget sitt, der byggevarekjeden ville ha oss til å bruke våre surt oppsparte på hjemme-ting som terrassebord og gassgrill, i stedet for utenlandsferie (hvor krona uansett ikke var verd stort).

Kampanjen fra Morgenstern ble stemt til topps i Sølvmikken i juni: «Maxbo har virkelig tatt ut de kreative kreftene og stikker av med seieren for juni måned. Vi digger strategien og valgene som er tatt. Et aktuelt konsept som trigger nysgjerrigheten. Det er gøy, det er smart og det står ut. Feriepenger altså, For FEP, man!» skriver juryen i sin begrunnelse.

Det kreative teamet bak jobber består av Sebastian Graf Stenberg, Bjørnar Buxrud, Mira Liv Helland Mortensen og Torkild Jarnholt, mens Eirik Mikalsen var konsulent og Victoria Ekeli var prosjektleder. Sagveien Resort produserte.

– Alltid stas å vinne sølvmikk. Og ekstra stas når det er for en kunde for like glad i radio som oss. Grattis til Maxbo, sier kreatørkvartetten i en kommentar.

FEP

Pressekonferanse

Pressekonferanse.mp3
Last ned

Valutapreik

Valutapreik.mp3
Last ned

Det finnes ikke alltid enkle veier til mål

Mercedes-Benz og Atyp dramatiserer reklamen for det nye nyttekjøretøyet Sprinter 4x4 ved å hente inspirasjon fra folkevisetradisjonen i Norge. Sølvmikk-juryen applauderer ideen i sin begrunnelse for andreplassen i juni: «Høyt oppi Hakadalen, fant Mercedes Benz en andreplass i Sølvmikken. «Det finnes ikke alltid enkle veier til mål», men disse spottene kom virkelig frem. Dette er annerledes radiospotter for bilkategorien som scorer høyt på oppmerksomhet og får frem poengene sine om fremkommelighet. Det ligger en så god idé til grunn at den nok oppfattes sterkere enn sluttresultatet, men juryen løfter på flosshatten, disse spottene er kjempefine.

Kreativt team fra Atyp var Trond Vestengen og Dagmar Kollstrøm, mens Birgitte Christensen og Karoline Jacobsen var henholdsvis konsulent og prosjektleder. Produksjonsselskapet er Sagveien Resort.

Anne

Håvard

Håvard.mp3
Last ned

Kjerringa

Kjerinnga.mp3
Last ned

Fysen fortellerstemme

Coop Mega og ANTi følger opp mai-måneds grådige ostekampanje med en ny variant, denne gangen for matretter av det mer eksotiske slaget. Juryens begrunnelse: «Coop Mega er tilbake i Sølvmikken og tar hjem tredjeplassen med disse gøyale spottene. De skiller seg ut, ikke bare i retail-kategorien, men også blant mange innsendelser denne måneden. Et gøyalt og smart grep som vi blir med på og som bare blir morsommere jo flere man hører. Vi digger produksjonen som virkelig løfter sluttresultatet.»

Kreativt team fra Anti besto av Axel Bjørne-Larsen, Jakob August Andresen, Kaja Wang og Trym Bjor Aasheim. Konsulenten var Torstein Drogseth, mens Mari Jacobsen var prosjektleder. Produksjonsselskap: Sagveien Resort.

Butter Bøtter

Butter-bøtter.mp3
Last ned

Så ja Soya

Så-ja-soya.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.