Jernia & Ring 2 vant Sølvmikken for mai
Fortvilte restauratører spiller hovedrollene i radiokampanjen som tar Jernia og Ring 2 til topps i radioreklamekonkurransens mai-kåring.
Sagene-byrået Ring 2 vinner Sølvmikken for mai 2023, et snaut år siden forrige gang byrået var øverst på pallen i radioreklamekåringen, da med en seier for Thermacell. Vinneren i mai er en kampanje for Jernia, der vi møter et knippe opprørte restauranteiere av ulike nasjonaliteter som lufter sin frustrasjon over at ingen lenger besøker restaurantene deres.
Juryens begrunnelse for førsteplassen lyder slik: «Det er mange som har spådd at en svak krone er grunnen til at europeiske restauranter kan forvente færre besøk både i og utenfor landets grenser. Vi velger å tro den godt tolkede vinnerspotten – og at det er Jernias imponerende nye griller som legger en demper på besøket. Så gjenstår det bare å se om grillene er så potente at det deles ut Michelinstjerner på privatadresser landet rundt, eller om det blir med månedens Sølvmikk? Uansett er dette en velfortjent seier!»
Hos Ring 2 har Aleksander Gjersøe og Hans Magne Ekre utgjort det kreative teamet, Per Kristian Voss Halvorsen var konsulenten, mens byråleder Ina Egelandsdal har vært prosjektleder. Det er Både Og som har produsert, med regissør Eskil Paus, lyddesignerne Magnus Andersen & Olav Nedberge samt produsentene Elisabeth Andonov & Mie Sten.
– Dette er den første kampanjen vi gjør for Jernia, så dette var moro!, sier Hans Magne.
– En stor takk til Christian og gjengen hos Jernia, som gikk for ideen, sier Alexander.
Pizzeria
Brasserie
Bøfhus
Et stort sprang fremover for Maxbo
Den selvutnevnte forståsegpåeren i Maxbos kampanjer er tilbake i radioeteren, og denne gangen gikk løsningen fra Morgenstern nesten, men ikke helt til topps.
Juryens begrunnelse: «Maxbos radiospotter har blitt et kjærkomment innslag i Sølvmikken, selv om de ikke har kommet på pallen før nå. Juryen enes om at den nye kampanjen har tatt et stort sprang fremover og nå er både morsommere og mer relevant enn noen gang. Vi har fått et nært forhold til kampanjens selvsikre amatør som stadig finner innovative måter å overbevise publikum om at ekspertisen finnes hos Maxbo. Godt jobba!»
Hos Morgenstern besto teamet av Bjørnar Buxrud, Mira Liv Helland Mortensen, Sebastian Graf Stenberg og Torkild Jarnholt. Eirik Mikalsen var konsulent og Victoria Ekeli var prosjektleder. Kampanjen er produsert av Sagveien Resort.
Belegningsstein
Grill
Høytrykksspyler
Terrassebord
Når ost er viktigst
ANTI vinner tredjeplassen i mai med en sin kampanje for osteuken hos Coop Mega, der en glupsk fortellerstemme bryter inn og tar over.
Juryens begrunnelse: «Månedens tredjeplass tar en råsjans og bryter med retailens etablerte kategorispråk. Og det er sexy! Men vi er litt usikre på om det er sexy-sexy, mat-sexy eller bare digg? Uansett er juryen fysen på god ost, og det tror vi hele landet er også. Flaks det er osteuke på Coop Mega, som fortjent får månedens bronse.»
Kreatørteamet hos ANTI består av Axel Bjørne-Larsen, Jakob August Andresen, Kaja Wang og Trym Bjor Aasheim. Konsulent Torstein Drogseth og prosjektleder Mari Jacobsen var også med. Produksjonen er gjort av Sagveien Resort.
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.