Vant for andre år på rad

Torsdag 25. september ble årets Reklame for alvor-vinnere kåret. I år som i fjor gikk førsteplassen til Saatchi & Saatchi.

5462 820e6 original
5463 c85fe original
5464 20e17 original

En samlet miljøbevisst reklamebransje var samlet i en høstvakker Botanisk hage for å få vite hvem som hadde gått av med seieren i årets «Reklame for alvor». Årets vinnerorganisasjon, Miljøagentene, var også behørig representert ved hjelp av eget barnekor og en rekke andre oppmøte små miljøagenter som smøg seg rundt i teltet og passet på at alt gikk miljøvennlig for seg. I tillegg til dette var miljøagentenes daglige leder, Heidi L. Neilson tilstede. Hun var svært glad for dagen.

– Tusen, tusen takk til alle som har sendt inn sine bidrag. Det er nesten litt synd at det kun er en vinner, for det er mange som kunne vært vinnere her i dag. Og en stor applaus til Kreativt Forum, som i det hele tatt har noe som heter Reklame for alvor, sa hun på scenen til stor jubel fra salen.

Glad miljøvernminister Barne-TV programleder Erik Solbakken ledet utdelingen og fikk også tatt fram et usedvanlig godt barnetekke i vente på den etterlengtede miljøvernministeren Erik Solheim. Solheim kom rett fra Gardermoen og var med å overrekke den gjeve førsteplassen til vinnerbidraget, og benyttet også anledningen til å understreke viktigheten av at nettopp en organisasjon som Miljøagentene får mer oppmerksomhet.

Fornøyde vinnere Mange reklamebyråer, også de ledende byråene, hadde sendt inn bidrag til årets konkurranse. I tillegg hadde mange studenter, ikke minst fra Norges Kreative Fagskole, levert flere bidrag. Allikevel var det Saatchi & Saatchi som gikk av med seieren for andre år på rad.

Hvordan er det å vinne Reklame for alvor igjen?
– Det er nesten litt morsommere denne gangen fordi hele byrået har vært med fra første idegruppejobbing og fram til endelig produkt. Alle har eierskap til løsningen og det gjør det litt morsommere når vi nå vinner, forteller en tydelig glad kreativ leder i Saatchi & Saatchi, Jørgen Holst.

Det kan virke som om byrået har knekt koden når det gjelder kommunikasjon for interesseorganisasjoner av forskjellig art. Er man over gjennomsnittet samfunnsbevisst i kontorene i storgata 33?
– Vi jobbet med Way Back i hele fjor og det var en utrolig fin opplevelse. Det å jobbe med sånne ting gir jo endel ekstra, og Reklame for Alvor er en fantastisk muliget til å jobbe med dem som ikke har budsjetter til å lage reklame vanligvis. Det er moro, det var aldri vanskelig å få med hele byrået til å være med på og jobbe med disse jobbene her, avslutter han.

Se vinnerbidraget her.

Årets topp tre:

1. plass: Saatchi & Saatchi
For kampanjen: «Du kommer til å angre»
Team: Hele gjengen!

2. plass: McCann
For kampanjen: «Barn skal ses, men også høres»
Team: Kjetill Nybø, Carina Laurhammer, Nettan Stubberud, Atle Skageng

3. plass: TRY Reklamebyrå
For kampanjen: «Hvorfor det?»
Team: Tone Humblen, Øystein Halvorsen og Karin Lund