Vant gull for sin første jobb i TRY
Kreatørene Sondre Gogstad og David Leithe gikk rett til topps i European Excellence Awards med sin første jobb for TRY Råd.
European Excellence Awards, også kalt EM i PR, arrangeres hvert år i Berlin. Kampanjen «Det regner ikke inne hos oss» for Bergens-museet KODE, gikk av med seieren i kategorien «Travel and Tourism».
Dette var en sommerkampanje utviklet for å skape oppmerksomhet rundt Bergens-museet KODE i 2021 – da hele Norge hadde vært nedstengt på grunn av pandemien og forsiktig åpnet opp for å la folk reise innenlands på sommerferie igjen.
Alle var på Norgesferie og KODE ville gjøre Norges-turistene oppmerksomme på at de kunne oppleve verdenskunst i lille Bergen, og få en følelse av storbylivet i Berlin eller London mellom de syv fjell.
– Den kreative ideen tok utgangspunkt i faktumet at det regner mye i Bergen, og at det derfor med all sannsynlighet kom til å regne en dag i Bergensferien – en god mulighet til å trekke inn under KODEs tak. Enkelt forklart så tok vi kunsten til KODE og la til en dose Bergen, sier kreatør David Leithe.
Sondre Gogstad og David Leithe kom rett fra skolebenken gjennom praksisperiode i reklamebyrået POL i 2021 og direkte til TRY Råd. – Den første briefen vi fikk var for KODE, og det var derfor ekstra stas å vinne gull for akkurat denne jobben, sier Sondre Gogstad.
Solid norsk uttelling i PR-EM
Norske byråer forsynte seg ellers ganske så grådig av premiebordet i European Excellence Awards: Trigger vant til sammen fem gull, hvor tre av dem kom fra kampanjen de lagde for Kiwi. Byået ble også kåret til Agency of the Year (Small and Mid-Sized)
I tillegg ble det gull til Try Reklame, Innovasjon Norge, Geelmuyden Kiese, Pol, Alexander Reklamebyrå og Hyper på prisutdelingen som foregikk tidligere denne måneden.