Vant gull for sin første jobb i TRY

Kreatørene Sondre Gogstad og David Leithe gikk rett til topps i European Excellence Awards med sin første jobb for TRY Råd.

Sondre Davidx
Etter 1,5 år i TRY ser de allerede ut som et gammelt ektepar. Foto: Rayan Zomorodi

European Excellence Awards, også kalt EM i PR, arrangeres hvert år i Berlin. Kampanjen «Det regner ikke inne hos oss» for Bergens-museet KODE, gikk av med seieren i kategorien «Travel and Tourism».

Dette var en sommerkampanje utviklet for å skape oppmerksomhet rundt Bergens-museet KODE i 2021 – da hele Norge hadde vært nedstengt på grunn av pandemien og forsiktig åpnet opp for å la folk reise innenlands på sommerferie igjen.

Alle var på Norgesferie og KODE ville gjøre Norges-turistene oppmerksomme på at de kunne oppleve verdenskunst i lille Bergen, og få en følelse av storbylivet i Berlin eller London mellom de syv fjell.

– Den kreative ideen tok utgangspunkt i faktumet at det regner mye i Bergen, og at det derfor med all sannsynlighet kom til å regne en dag i Bergensferien – en god mulighet til å trekke inn under KODEs tak. Enkelt forklart så tok vi kunsten til KODE og la til en dose Bergen, sier kreatør David Leithe.

Se case-video.

Sondre Gogstad og David Leithe kom rett fra skolebenken gjennom praksisperiode i reklamebyrået POL i 2021 og direkte til TRY Råd. – Den første briefen vi fikk var for KODE, og det var derfor ekstra stas å vinne gull for akkurat denne jobben, sier Sondre Gogstad.

Solid norsk uttelling i PR-EM

Norske byråer forsynte seg ellers ganske så grådig av premiebordet i European Excellence Awards: Trigger vant til sammen fem gull, hvor tre av dem kom fra kampanjen de lagde for Kiwi. Byået ble også kåret til Agency of the Year (Small and Mid-Sized)

I tillegg ble det gull til Try Reklame, Innovasjon Norge, Geelmuyden Kiese, Pol, Alexander Reklamebyrå og Hyper på prisutdelingen som foregikk tidligere denne måneden.