Vant Sølvfisken med livsbejaende film for Kreftforeningen

Dinamo og Kreftforeningen vinner Sølvfisken for mars med «Den aller beste følelsen i livet», som er årets film i Krafttak mot kreft-satsingen.

I mars hadde Kreftforeningen og Dinamo premiere på årets Krafttak mot kreft-film, der de retter søkelyset mot de som overlever kampen mot sykdommen. I den sammenheng skrev de blant annet:

«Det er flere årsaker til at noen kreftformer har lav overlevelse. Disse kreftformene oppdages ofte for sent fordi de har diffuse symptomer og ikke en kul som kan kjennes ved en sjekk. Kreften er dermed kommet langt når den først oppdages, og mange har spredning på diagnosetidspunktet. Noen kreftformer er også spesielt utfordrende å behandle, fordi svulsten ligger så vanskelig til at kirurgi ofte ikke er et alternativ.

Kreftforeningen ønsker med årets Krafttak mot kreft å endre denne alvorlige situasjonen. Midlene som samles inn skal gå til kreftforskning for å bidra til at flere overlever, og til gode omsorgstilbud for pasienter og pårørende. Å bli alvorlig kreftsyk forandrer alt – både for den som er syk og de som er rundt. Å få vite at man får leve videre, er den aller beste følelsen i livet. Den følelsen vil vi at flere skal få oppleve.»

– Varm og fin formidling

Sølvfiskjuryen hadde denne begrunnelsen:

«I en tid hvor mange annonsører jobbet hardt med å tilpasse markedsføringen til corona-krisen, går sølvfisken denne måneden til en annonsør som belyser en annen krise - når barn rammes av kreft. Et vanskelig og emosjonelt tema belyses med bruk av innsikt som treffer og med en varm og fin formidling av mors følelser av å høre lyden av gutterommet. Sølvfisken for mars går til Kreftforeningen og Dinamo for "Den aller beste følelsen".»

  • Kreativt team fra Dinamo var: Ivar Vereide, Kari Sørby, Hannah Hagtvet Hjeltnes, Hanne Løchen og Kate Hagen

  • Regi: Halfdan Ullman Tøndel hos One Big Happy Family

  • Musikk: «Get it On» av og med Turbonegro

Annonse: