Vekst i det interaktive reklamemarkedet

The Interactive Advertising Bureau Europe (www.iabeurope.eu) har nettopp sluppet resultatene fra kartleggingen av reklameomsetningen for 2009.

5531 c1609 original

Screen Digest utarbeidet undersøkelsen som dekker 23 markeder fra Norden og Vest-Europa til nye markeder i Øst-og Sør-Europa. Russland, Bulgaria, Sveits og Slovakia er inkludert for første gang.

Digital reklame og prestasjon. Mens fjorårets vekstrate for online annonseringstall på 4,5% viser en betydelig tregere vekst enn tidligere rapporterte økninger på 20% i 2008, og 40% i 2007, var digital reklame det eneste reklameformatet som opplevde noen økning i fjor.

Omsetningen for nettannonsering fortsatte å vokse i nesten alle av de 23 markedene målt, og hadde en samlet verdi på 14,7 billioner euro. Det amerikanske markedet var 16,3 billioner euro for samme periode.

Illustrasjonsfoto: Stock