Veksten på nett flater ut

Internettmålingene for en enkeltmåned viser for første gang en tilbakegang siden målingene startet, viser NMA/MBL nettforums omsetningstall for august 2008.



Etter årets første 8 måneder ble det omsatt merkevareannonsering for nær 900 millioner kroner i 2008. Dette er en økning på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Rubrikkannonsering endte på 362 millioner, noe som innebærer en økning på 16 prosent fra samme periode i 2007.

Omsetningsrapporten viser at internettmålingene for en enkeltmåned for første gang viser tilbakegang – på 2 prosent. Veksten på nettet er dermed i ferd med å flate ut.

– Oppsiktsvekkende – Dette er klart oppsiktsvekkende, og selvfølgelig hadde det vært hyggelig om markedet hadde fortsatt veksten videre inn i himmelen. Det er naturligvis ikke sannsynlig i noe marked, og med de siste måneders hendelser gjør noe med investeringsviljen selv på nettet, kommenterer daglig leder i INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring), Børge Vike Sandengen .

– Uavhengig av finanskrisen og en generell utflatning i reklamespending i markedet har internett opplevd en fantastisk opptur med vekst i annonseomsetningen på opp mot 50 prosent årlig siden 2002. Det er helt naturlig og uunngåelig at denne veksten flater ut, sier Sandengen.

Last ned omsetningsrapporten under:

af847fb4-94d0-440b-a9bd-cca6766d460d.xls