Venter betydelig nedgang i veksten

En ny prognose for digitamarkedet i Storbritannia anslår at veksten på nett vil halveres. Den digitale mediesektoren blir sågar ikke friskmeldt før OL i London 2012.

Prognosen er laget av selskapet eMarketer, og den varsler at internett – på tross av at mediekanalen vekstmessig vil gjøre det bedre enn samtlige andre kanaler – likevel kommer til å merke en betydelig innstramming fra annonsørene.

Ifølge eMarketer blir 2009 et «veldig tøft år» for den digitale britiske mediesektoren. I mai estimerte selskapet at digitalmarket ville vokse 17.2 prosent i 2009, men nå er dette justert ned til 7.2 prosent.

Selskapet tror at annonsemarkedet på nett vil begynne å bedre seg innen to år, men slett ikke hurtig. Emarketer estimerer følgelig 10 prosent vekst i 2010 og 12.3 prosent i 2011.

I 2012, året London skal arrangere olympiske sommerleker, venter eMarketer en vekst på hele 14.6 prosent.