– Vi har aldri sett like høyt aktivitetsnivå

OBOS-appen Nabohjelp ble brått brennaktuell da koronakrisa og nedstengingen inntraff. – Vi ønsket derfor å nå enda bredere ut med Nabohjelp-budskapet, forteller markedsdirektør Kjetil Hancke Framstad, som sammen med Anorak heiv seg rundt for å få budskapet ut.

96618 ccbda feature
Skjermbilde fra den nye kampanjen for Nabohjelp.
96617 7a1ff original

Kjetil Hancke Framstad Markedsdirektør i OBOS

– En positiv ting med videomøter er at vi stort sett starter alle møter helt presist.

Som alle andre har også markedsavdelingen i boligselskapet vært nødt til å tilpasse seg nedstengingen, men det har også fått gunstige resultater. Blant annet lanserte de i hui og hast en ny kampanje for appen Nabohjelp.

– Vi lanserte nabohjelp i 2017, og hadde allerede mange engasjerte Nabohjelpere. Når de fleste av oss ble plassert på hjemmekontor, og mange i tillegg ble satt i karantene, så vi at Nabohjelp var et svært relevant verktøy for å hjelpe andre, og få hjelp selv. Vi har aldri sett like høyt aktivitetsnivå og engasjement i Nabohjelp som vi gjør akkurat nå. Vi ønsket derfor å nå enda bredere ut med Nabohjelp-budskapet, og laget sammen med Anorak en film som ble vist på TV i en kort periode. Det meste ble gjort i løpet av en helg, og vi brukte stort sett klipp fra tidligere filmer sammen noen få enkle nye opptak, forteller han.

Spaltisten Mark Ritson i MarketingWeek argumenterer for at markedsførere bør smi mens jernet er varmt, fremfor å skalke lukene og kutte reklamebudsjettene. Det er en tankegang som også finner gjenklang hos markedsdirektøren.

– Jeg er veldig enig med Mark Ritson, at det ikke er nå man skal slutte med merkevarebygging. Når det er sagt regner jeg med at også vi må redusere den totale medieinvesteringen noe for 2020, forklarer Framstad.

– Fortsatt viktig å bygge merkevaren OBOS

Hvordan balanserer OBOS aktiviteten mellom salgsaktivering og merkevarebygging under krisen?

– Vi jobber nå med å legge en justert plan for resten av året, for å støtte mer direkte opp under boligsalget. Overordnet er det fortsatt viktig å bygge merkevaren OBOS, selv om det er litt lavere fart i boligmarkedet. Når det gjelder balansen mellom merkevare og taktisk kommunikasjon, prioriterer vi mest mulig merkevarekommunikasjon fra mine budsjetter som skal gjøre en overordnet jobb for OBOS, så støtter de ulike forretningsområdene opp med mer taktisk produktkommunikasjon nedover i salgstrakten, sier Framstad.

Relanserer produkt fra finanskrisen

Tok OBOS med seg lærdom fra finanskrisen i 2008 som kommer til nytte nå?

– Kanskje det viktigste læringen fra finanskrisen i 2008, er hvor viktig trygghet er for folk. I usikre tider er det derfor ekstra viktig for OBOS å vise at vi er en stor og trygg aktør som du alltid kan stole på. I den forbindelse har vi akkurat relansert et produkt fra finanskrisen, nemlig OBOS Boligbytte, hvor vi innen visse kriterier kan kjøpe din gamle bolig til markedspris. Vi forsøker på denne måten å fjerne kanskje den største usikkerheten hos folk. Nemlig; hva får jeg for min eksisterende bolig, avslutter Framstad.

Etter det Kreativt Forum kjenner til har også OBOS flere aktiviteter i ermet fremover, men ingenting som kan avsløres i skrivende stund.