– Vi ville ha et navn som forklarer vårt ansvar som designere

Etter flere år i bransjen ville Paul Conley og Erling Aarønæs starte noe sammen. Rett før pandemien skyllet over landet, ble Duties skapt – et designbyrå som gjennom navnet signaliserer at de vet verdien i et solid stykke arbeid.

Duties Team Hor
Duties er (f.v.) André Folkedal, Paul Conley og Erling Aarønæs.

Duties forteller at de designer og utvikler digitale løsninger for fremtiden, fylt medstrategisk innhold som er tilpasset merkevaren til kundene.

– Vi har sett at suksessfaktoren bak en sømløs digital brukeropplevelse ligger i den perfekte kombinasjonen av bevisst bruk av design satt i et intuitivt grensesnitt, sier Erling Aarønæs.

– For å kunne lage en god visuell fortelling om en merkevare, produkt eller tjeneste er det viktig at innholdet og det visuelle er både relevant og vakkert, forklarer Paul Conley.

Mye erfaring under samme tak

I dag består det Oslo-baserte designbyrået av tre partnere; Erling Aarønæs som er daglig leder og digital designer. Han har erfaring fra byrå og har i tillegg drevet eget foretak de siste 12 årene. Paul Conley er designer og illustratør. Han har 15 års erfaring som bedriftseier og har de siste årene vært innom flere reklame- og designbyråer – i tillegg til å drive sitt eget klesmerke.

I år har Erling, Paul og Duties fått inn en tredjemann; André Folkedal, en grafisk designer og foto- og videograf. Han har jobbet i byrå og i sitt eget foretak i løpet av de siste 16 årene. Han har gått inn som medeier i designbyrået som de siste to årene har jobbet med digital produktdesign og merkevareidentiteter for kunder som Godtlevert-gruppen, Domino’s Pizza, Askeladden & Co, Psynapse, Braathe og Sweet Protection.

Ønsker å jobbe langsiktig

– Jeg har alltid foretrukket å være underdog, og utfordre der det er mulig, derfor ønsket jeg å bygge et designkontor som ikke bare leverte fra seg design og hoppet videre til neste oppdrag, forteller Erling.

– Ved å ha gode research-faser og ved å involvere kunder tidlig i prosessen får vi samtidig muligheten til å skape designløsninger som gjør noe mer enn bare å se bra ut, fortsetter han.

Han forklarer videre hvordan Duties jobber for å utvikle tette og langvarige samarbeid med kundene, gjerne over flere år.

– Vår største motivasjon er å jobbe med andre, ikke for andre. I tillegg ser vi fordelen med å være små, da det gir mye mer fleksibilitet, både for oss, for samarbeidspartnere og for kundene våre, sier Erling.

Han fortsetter med å fortelle om at design i dag utvikles raskere og over mange flere flater enn tidligere. – Med tette samarbeid kan vi være en sparringspartner utover faste prosjekter, på den måten kan vi hjelpe kundene våre å ta bedre valg når merkevaren utvikles videre og skal leve sitt eget liv.

Tar ansvar og får tillit

– I år har vi gått fra to til tre. Fordelen med å få inn en fyr som André er at han har samme filosofi som oss. I tillegg besitter han verdifull foto- og video-kompetanse noe som gjør at vi kan levere på et bredere tjenestespekter, utover design.

– André har tatt med seg kunder inn som han har jobbet med i 14 år eller mer, som stoler på oss i Duties, sier Erling. – Den tilliten gjør at vi kan hjelpe dem med å ta de riktige valgene uten at det skal gå på bekostning av budsjetter, noe som større designbyråer ikke alltid har muligheten til, forklarer André.

Aarønæs legger til at de har et mål om å bli flere i løpet av de neste fem til syv årene, men understreker at de ikke ønsker å bli for store, nettopp for å kunne ivareta fleksibiliteten.

– Vi har jo ambisjoner om å vokse oss større enn vi er nå, men det er viktig for oss å understreke at vi ikke ønsker å bli så store at vi mister de gode og personlige kunderelasjonene, avslutter han.

Sjekk ut hvordan Duties jobber her.