Viking til POL

Etter en omfattende byråkonkurranse har Viking Fottøy AS valgt POL som sin nye turpartner.

58831 ff220 original
Ved sin lest: Maja Folgerø, Rebekka Sørli, Communication Manager i Viking Fottøy, Karl H. Felde, Head of Marketing i Viking Fottøy, Snorre Martinsen, Lise Schelvan og Jørgen W. Bjerke. Foto: POL

Viking fottøy ble etablert i 1920 og vokste seg raskt til å bli en av Norges største bedrifter. Fra å produsere gummistøvler i Askim for 100 år siden har Viking i dag internasjonale designere og produksjon, mens selve hovedkontoret ligger på Lørenskog. Og selv om mange tenker på gummistøvler, er Viking er en av de mest populære barneskomerkene og har alle slags sko for en aktiv hverdag.

Internasjonal satsing

Hovedmarkedet til Viking er Norden, men med distribusjon i rundt 20 land skal merket ytterlige styrkes både nasjonalt og internasjonalt for å erobre nye markedsandeler i en bransje med tøff konkurranse.

– Vi lette etter et byrå som ikke bare forsto vår unike historie, men som også kunne være med å forvalte den gjennom en tydelig og langsiktig kommunikasjonsstrategi. POL hadde med mange spennende tanker om hvordan Viking, nettopp ved å dyrke sin norske egenart, kan bli en enda tydeligere aktør i de landene vi konkurrerer i internasjonalt, uttaler Karl H. Felde, Head of Marketing i Viking Fottøy.

En norsk designsuksess

Kreatørene Snorre Martinsen og Maja Folgerø gleder seg stort over oppdraget.

– Det er ikke hver dag vi får muligheten til å jobbe med en norsk designsuksess - som også lykkes i utlandet. Vi har kanskje tatt Viking litt for gitt, og glemt at de er blant våre mest vellykkede designeksporter. Derfor blir det desto morsommere å minne folk på hvor norsk og inspirert av Norge Viking faktisk er. De har en helt unik historie og personlighet.

I tillegg til Snorre Martinsen og Maja Folgerø består POL-teamet av prosjektleder Lise Schelvan og konsulent Jørgen W. Bjerke.