Vil postreklamen til livs

Om Venstre får det som de vil er det slutt på postkasser fulle av reklame. Med mindre folk aktivt har samtykket til å motta reklame i postkassa.



Venstre vil ha en betydelig tilstramming av dagens reservasjonsordning. Men dette mangler imidlertid hjemmel i gjeldende markedsføringslov. Venstres Guro Fjellanger vil derfor at Oslo bystyre legger press på Stortinget når de skal vedta ny lov i vår, melder NRK.no.
– Vi skal snu denne reservasjonsordningen slik at du slipper å få uadresserte reklame i postkassen din dersom du ikke henger opp et klistremerke der det står «uadressert reklame, ja takk!», sier hun.

Alt papiret som går direkte fra postkassen til søppelkassen er hovedgrunnen for Venstres forslag.
– Dette er dårlig klimapolitikk fordi du har klimagassutslipp både i forbindelse med produksjon og transport av dette papiret. Dessuten er det dårlig ressurspolitikk, sier Fjellanger til NRK Østlandssendingen.

Aurskog-Høland og Bergen har allerede vedtatt de samme ordningene som Venstre nå foreslår i Oslo. Men de mangler hjemmel i markedsføringsloven til å gjennomføre vedtakene.
– Det er derfor vi nå ber Oslo Bystyret fatte samme vedtak som byrådet i Bergen har gjort; henvende seg til Stortinget som skal behandle markedsføringsloven i mai og sørge for at loven nå åpner for å innføre et slikt prinsipp, sier Fjellanger til Østlandssengingen.