Vinner Young Lions Digital for andre året på rad

Sollin Sæle og Per Berge Moe gikk helt til topps i INMAs nasjonale konkurranse Cannes Young Lions Digital. Dermed representerer de Norge i den internasjonale konkurransen Young Lions Competitions i 2022 i mai.

Per berge moe og sollin sale mal 980x674
Per Berge Moe og Sollin Sæle. Foto: Privat

I Cannes Lions’ Young Lions Competitions konkurrerer unge team fra hele verden i ulike kategorier om å bli verdensmestere innen kreativitet. Men først må den nasjonale konkurranse vinnes. Det er bransjeorganisasjonen INMA som samarbeider med Cannes Lions om å sende et team til den digitale kategorien.

Ny sjanse til å slå resten av verden

Sollin Sæle og Per Berge Moe jobbet tidligere sammen i ANTI, men nå er Sæle i Anorak og Moe i Publicis Kitchen. De møtte tøff konkurranse fra Mellina Villanueva og Fabian Bjørne-Larsen fra Cavai og Vilde Heldal og Sofie Skogstrøm fra Schibsted Partnerstudio, men endte til slutt til topps. Det er ikke første gang Sæle og Moe representerer Norge i denne kategorien. Det var også dette teamet som representerte Norge i 2021, etter at 2020-finalen ble utsatt til 2021 på grunn av covid.

– Utrolig gøy at Sollin og Per får nok en mulighet til å slå resten av verden innen digital kreativitet! De er et utrolig sterkt team, som stråler ekte engasjement og forståelse for teknologi i det kreative arbeidet. Vi i INMA krysser fingre og tær sammen med resten av Norge, og ønsker dem lykke, lykke til i finalen, sier daglig leder i INMA, Camilla Grund.

Teknologisk drevet kreativ løsning

Det er storjuryen i Gulltaggen som har foretatt juryeringen. Den ledes av Marita Viken fra Unfold og består av daglig leder i INMA Camilla Grund samt jurylederne i årets fire fagdisipliner I Gulltaggen. Erik Haukaas Aspaas som er innholdsleder i Schibsted, Kristin Kokkersvold som er UX-designer og daglig leder i Studio Netting og Linus Hjellström som er kreativ leder i SMFB.

Det er Mentals Helse Ungdom som står bak briefen. Av juryens begrunnelse leser vi blant annet:

«Det er lett å tenke at Mental Helse Ungdom hovedsakelig er for ungdom som sliter mentalt, eller for folk som har «hatt det ille nok» selv til å kunne hjelpe andre i samme situasjon. Men det er faktisk spesielt hvis du er helt frisk at du har mulighet til å hjelpe andre. De som sliter, trenger påvirkning fra noen som ikke gjør det.»

Juryleder Marita Viken utdyper:

– Vinnerteamet utmerket seg spesielt med god innsikt og en annerledes tilnærming til oppgaven. I tillegg til god formidlingsevne så syntes vi at grepet de hadde tatt var både enkelt og genialt. Ved at mennesker som har god psykisk helse kan donere bort sin TikTok-algoritme til noen som sliter, kan verden straks se litt lysere ut. Dette er en uventet, spennende og teknologisk drevet kreativ løsning som oppleves som et friskt pust inn i den digitale verdenen av kaninhull som vi kaller sosiale medier, sier Viken.