Vinner og taper i reklamemarkedet

Norsk Mediestatistikk legger fram ferske tall for det norske reklamemarkedet. Se hvilke mediekanaler som vinner og taper her!

Det ble solgt reklame for drøyt fem milliarder kroner i andre kvartal, som er en vekst på 7,6 prosent sammelignet med samme periode i fjor. Etter seks måneder ligger omsetningen på omtrent ni milliarder kroner, som er en økning på 3,2 prosent.

Statistikken bygger på salgstall som er hentet inn fra de ulike mediekanalene og viser faktisk utfakturerte tall
– Det er stor forskjell i utviklingen i andre kvartal for de enkelte mediekanalene. Radio har hatt størst vekst også i dette kvartalet med en økning på 24 prosent, og utviklingen er også meget positiv for både TV og internett. Også utendørs, ukepresse, innstikk (dagspresse) og adressert direkte reklame har vekst på over ti prosent i kvartalet, skriver Norsk Mediestatistikk i en pressemelding.

Den eneste kanalen med minus i statistikken er kataloger, som har en tilbakegang i kvartalet på nær 33 prosent.

Også halvårstallene fra Mediebyråens Interesseorganisasjon (MIO) viser samme den samme trenden i medie- og reklamemarkedet: Radio, internett, TV og utendørs vokser kraftig. MIO-tallene viser imidlertid kun omsetning av merkevarereklame som formidles av landets mediebyråer mens Norsk Mediestatistikk måler mesteparten av all reklame som selges i Norge.

Ny teknologi og utvidet distribusjon har skapt gode vilkår både for TV og radio. Dagspressen er den største kanalen med over 39 prosent markedsandel og har vist fortsatt vekst men noe utflatende tendens. Dagspressen møter nå nedgang i enkeltekonjunkturfølsomme annonsegrupper. Dagspressens markedsandel har krympet i andre kvartal.

Last ned hele statistikken under:

1d6cfe09-019c-48d3-93a0-43c485c3a787.pdf