Virtual Garden dropper navnet

Byrået på Briskeby vraker sitt over ti år gamle navn, og skal nå organisere virksomheten som tre separate selskaper innenfor A-Com-systemet.

11183 eddfa original

Merkenavnet Virtual Garden fjernes som et ledd i omorganiseringen av selskapet. Eieren, det svensk-norske kommunikasjonshuset A-Com, har fått nok av både tapstall og det gamle navnet, melder Dagens Næringsliv.

Utad skal de ulike virksomhetsområdene i dagens Virtual Garden profileres som selvstendige enheter i A-Com, der også reklamkjeden Tibe og analyseselskapet Opinion inngår. A-Com vil fra nå av fremstå mer som et konsern på linje med Dinamo eller McCann, ifølge avisen.



– Dårlig valg Virtual Garden-gründer Nils Petter Nordskar gikk ut av selskapet for over tre år siden. Han synes ikke noe særlig om valget av nytt navn.
– Jeg synes umiddelbart det er dumt, og at Tibe Garden er et dårlig valg. Da må det jo dessuten være noe med Garden-navnet som man synes er bra. Tibe er ingen dårlig merkevare, men i en annen kategori reklame. Det er et merkelig valg, sier Nordskar til DN.

Norgessjef i A-Com, Terje Heggem, mener at navnet var for nært knyttet opp mot gründer Nordskar.
– Vi mener at potensialet er bedre uten Virtual Garden-navnet. Så får Nils Petter Nordskar heller ha en annen mening om det. (…) Virtual Garden har dessuten en broket historie, og det er ikke til å legge skjul på at navnet ikke bare har positive assosiasjoner, sier Heggem.

Kvinnelig sjefstrio Virtual Garden deles opp i tre, og hvert selvstendige selskap får ny leder, som hentes innad i selskapet: Digitalselskapet Screenplay, som blir den største enheten, skal ledes av Siv Thorud. Tibe Garden, som skal drive med tradisjonell reklame, skal ledes av Kristin Flagestad, mens det foreløpig navnløse designselskapet får Torun Degnes som ny sjef.