Visuelt 2022: Christian Bloom vant Best of Show med boken «BLOOM 2016–2020»

Onsdag kveld ble Visueltprisen 2022 feiret med prisutdeling og etterfest på henholdsvis Chat Noir og Røverstaden. Blant storvinnerne var tegneren Christian Blooms retrospektive bok, klassikerprisen til designer Ashely Booth, samt digital hederspris til Heydays, Tight og Folio for den digitale tjenesten Folio.

Bestofshow22 christian bloom foto alex asensix
Best of Show gikk til selveste Christian Bloom for boken «Bloom 2016-2020», en samling med hans fantastiske satiretegninger og avisillustrasjoner. Foto: Alex Asensix
Klassikerprisen22 ashley booth foto alex asensix
Designer og professor i visuell kommunikasjon ved UiB, Ashley Booth ble æresprisen Klassikerprisen for sin store betydning for faget gjennom mange år. Foto: Alex Asensix

Visueltprisen har eksistert siden 1993, og har som formål å fremme norsk design, illustrasjon og visuell kommunikasjon. Det kom inn 617 bidrag til årets konkurranse, av disse har fagjuryen premiert 151 arbeider, hvorav 41 mottok gull onsdag kveld.

– Umulig å ikke la seg imponere

Juryen kåret også Christian Blooms «BLOOM 2016–2020» til Best of Show, som velges blant gullvinnerne som et arbeid i særklasse. Prisen har kun blitt delt ut syv ganger. Juryen sier følgende om Best of Show-vinneren:

«Endelig får en av våre ypperste satiretegnere samlet sine avisillustrasjoner mellom stive permer i et veldig påkostet format. Hver illustrasjon er gjennomført til perfeksjon og er som et kunstverk i seg selv. Den vakre fargebruken, teksturene og den spenstige streken kommer virkelig til sin rett i det store formatet. Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, og det er umulig å ikke la seg imponere over illustratørens ferdigheter og faglige styrke. De treffsikre og umiddelbart slående ideene skaper en helhet her som utgjør en bauta og et landemerke i norsk satiretegning som vil stå i historiebøkene. Her var det ingen tvil når juryen skulle dele ut gullet, for her har vi en bok utelukkende bestående av gullkorn, og så får vi attpåtil skissearbeider og innblikk i prosessen på toppen av det hele. Vi har nesten ikke ord!»

IxDA deler ut en egen digitalpris under Visuelt for fremragende interaksjonsdesign. Hedersprisen går til Heydays, Tight og Folio for den digitale tjenesten Folio.

Grafills hovedstyre tildeler årlig en ærespris til en utøver av stor betydning for sitt fag gjennom mange år. Årets Klassikerpris går til designer Ashely Booth.

– Fremtiden for våre fag er lys

– Visueltprisen er et viktig utstillingsvindu. Vi er så heldige å representere en bransje i vekst. Etterspørselen etter visuell kommunikasjon øker stadig, både i de mer tradisjonelle design- og illustrasjonsoppdragene, men ikke minst for designere som jobber med digitale løsninger og tjenester. Alle som i kveld har vunnet et gull eller et diplom har nå muligheten til å vise seg frem, og allmennheten kan også se viktigheten av visuell historiefortelling i vår tid. I tillegg viser årets vinnerarbeider designkompetansens betydning for digitaliseringen. Designere bidrar i dag på de store samfunnsmessige utfordringene knyttet til for eksempel bærekraft, offentlig tjenestedesign og mobilitet. Når vi i år i tillegg ser flere studentarbeider som representerer ekte innovasjonsmuligheter, er det bare å bøye seg i støvet og erkjenne at fremtiden for våre fag er lys, sier en stolt daglig leder i Grafill, Lene Renneflott.

Vinnerarbeidene favner en hel rekke ulike kommunikasjonsløsninger innenfor mange segmenter; illustrerte produkter, visuelle profiler og identiteter, redaksjonell design, plakater, skrift, omgivelsesdesign, pakningsdesign, reklamekampanjer, illustrasjon og design i bøker, aviser og magasiner, visuelle effekter i film og reklame, digitale tjenester og applikasjoner, datavisualisering og informasjonsfilmer, nettsideløsninger, vignetter, musikkvideoer, animasjonsfilmer, studentarbeider og en hel del til. Nedenfor er en oversikt over alle gullvinnerne. Samtlige vinnere ser du presentert på nettsidene til Grafill.

Illustrasjon

  • Magnus Voll Mathiassen Illustrasjon for filmprisutdeling «93rd Oscars» (Reklame / kampanje)
  • Jon Arne Berg / byHands og Metric for Identitetsillustrasjon for Norges Sjakkforbund (Identitetsillustrasjon)
  • Christian Bloom for Bildebok «BLOOM 2016–2020» (Bøker)
  • Ragnar Aalbu for Bildebok «Georg er borte» (Barnebøker)
  • Nora Dåsnes for Tegneserieroman for ungdom «Ubesvart anrop» (Barnebøker)
  • Sunniva Sunde Krogseth for Illustrasjoner «Scenarioer for framtidens kultursektor» (Undervisning, fakta- og informasjonsillustrasjon)
  • Andreas Pilskog i Overhaus for Emballasje for Njót Hardanger seltzer (Emballasje)
  • Åge Peterson for Plakat for kunstfestival «B-open 2021» (Plakat)
  • Bjørn Brochmann for Artikkelillustrasjoner «Parfymer med smell i» (Redaksjonell illustrasjon)
  • Andreas Pilskog i Overhaus for Veggmaleri «Hallen» (Åpen klasse)
  • Henriette T. Osnes ved Kunsthøgskolen i Oslo for Veggmaleri og installasjon «Venterom: tomrom og flytende tidsgrøt» (Studentarbeid)

Digital design

  • Bakken & Bæck, NoA Ignite og Ruter for App for Ruter (Produkter og tjenester)
  • NRK for Innlogg til NRK Super (Delprodukter og -tjenester)
  • Feed for Nettside for Designers' Saturday (Profilbærende nettside)
  • Heydays og Goods for Nettside for Mano «Pizza by the meter» (Profilbærende nettside)
  • William Hindson for Visuell historiefortelling «New York City Times» (Redaksjonell design og datavisualisering)
  • Void for Lysinstallasjon «Flyt» (Installasjoner og spill)
  • Blank og Sesong 1 for Digitalt univers for artisten Sondre Justad «Reisen til Spektrum» (Åpen klasse)
Boden Studio for Kampanje for Sassy 009 «Heart Ego» (Åpen klasse)
  • Soo Yeong Song ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo for Utforskning av konseptet «Remotely Connected» (Studentarbeid)

Moving Image

  • Deformat og NRK for Programdesign og tittelsekvens «Kunstnerliv» (Programdesign og tittelsekvens)
  • Animasjonsdepartementet for Promofilm for Departementets Omreisende Animasjonsfilmfestival «A Covid Love Story» (Reklame og promo)
  • Mikrofilm for Informasjonsfilm «Valg» (Informasjonsfilm – opplysning)
  • Babusjka for Informasjonsfilm «Vestre – Life Cycle Cost» (Informasjonsfilm – infografikk)
  • Racecar for Informasjonsfilm «Digdir – Nasjonale fellesløsninger» (Informasjonsfilm – infografikk)
  • NRK for Visuell identitet «Valg 2021» (Identitet)
  • Hanne Berkaak og Mikrofilm For Kortfilm «Frisørsalongen på Frydenlund» (Animert kortfilm)
  • Ronald Kabicek for Musikkvideo for Monoswezi «Kuwonererwa» (Åpen klasse)
  • Anna Kuznik ved Kunsthøgskolen i Oslo for Tittelsekvens «Mesteren og Margarita» (Studentarbeid)

Grafisk design

  • Reklamekollektivet for Visuell identitet for Kulturhuset i Bergen (Identitetsdesign)
  • Erland Gyllensten Banggren for Jubileumsutgave «Vinduet 75» (Redaksjonell design)
  • Studiogeist for Bokserie «Norsk design og kunsthåndverk #1–6» (Rapporter, kataloger, brosjyrer)
  • Martin Asbjørnsen for Plakat «Foot Books på Baklengs» (Plakat)
  • TRY for Utstillingsdesign «Ulv! Ulv!» (Omgivelsesdesign)
  • Stefan Ellmer i The Pyte Foundry og Erik Johan Worsøe Eriksen i ANTI for Skriftsnitt «Coop Sans» (Skrift)
  • William Stormdal i Smuss Studio for Skriftsnitt «STK Bureau» (Skrift)
  • OlssønBarbieri for Emballasje for vin «Château Picoron» (Pakningsdesign – Drikkevarer)
  • Håvard Winther Gjelseth for LP-omslag for Soup «Visions» (Pakningsdesign – Kultur)
  • We Oslo for Emballasje for undertøy «Pierre Robert» (Pakningsdesign – Annet)
  • Boden Studio for Kampanje for Sassy 009 «Heart Ego» (Kampanje)
  • Eirunn Kvalnes ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo ved Eksplorativt designprosjekt «Writing With the Machine» (Studentarbeid)
  • Svein Werner Lyngmyr ved Kunsthøgskolen i Oslo for Visuelt konsept og klesmerke «1886 – Elsk-hat-forhold til Hjembyen» (Studentarbeid)