Volkswagens kontorstol ruller verden rundt

Den elektriske kontorstolen til Volkswagen Nyttekjøretøy, laget av TRY og Animasjonsdepartementet, har tatt av i internasjonale medier.

VW Kontorstol

I oktober lanserte Volkswagen Nyttekjøretøy en kontorstol som kan kjøre, har LED-lys, assistentsystemer og infotainment-system – mange av de samme brukervennlige funksjonene som du finner i Volkswagens biler. Den helelektriske kontorstolen demonstrerer for de som har sin arbeidsplass innendørs og bak et skrivebord hva de går glipp av.

Større medier som Forbes, Daily Mail og CNN har siden videreformidlet nyheten. Til sammen har over 400 millioner mennesker sett eller lest om Volkswagen-stolen i en rekke medier i Europa, Asia og Amerika, viser tall fra analysetjenesten SimilarWeb.

Reklamefilmen. Bakomfilmen ser du lenger ned i saken.

– Jeg har ikke tall på hvor mange som har tatt kontakt

– Det er ikke hverdagskost at vi blir omtalt i medier verden over. Interessen rundt stolen har vært enorm, og spesielt fra medier i Asia og USA. Jeg har ikke tall på hvor mange som har tatt kontakt og spurt om de kan få teste den, sier Ingvild Øversveen som er markedssjef i Volkswagen Nyttekjøretøy.

Vist frem i Tyskland

Nå har stolen også vært på «Tyskland-turne» hos Volkswagens gigantfabrikk i den tyske byen Wolfsburg, hvor bilprodusenten har kapasitet til å produsere mer enn 800.000 biler i året. Det jobber rundt 60.000 ansatte på fabrikken.

Volkswagen Group var så begeistret over stolen at de ønsket å vise den frem til ansatte og bruke den i egen markedsføring, ifølge en pressemelding fra TRY.

– I to hele dager lånte vi ut stolen til Volkswagens kommunikasjons-team i Tyskland, som skal lage ulikt innhold til sine SoMe-kanaler.

Making of: Her kan du hvordan Animasjonsdepartementet og TRY bygget stolen.

Reklamen skiller seg ut

Det er TRY og Animasjonsdepartementet som sammen med Volkswagen Nyttekjøretøy har skapte ideen og produktet. Trond Sandø i TRY synes det er morsomt at stolen er blitt en global viral-hit.

– Bilreklamer blir med rette beskyldt for å være like og mangler tydelige merke-markører, som gjør det vanskelig å skille de ulike bilmerkene fra hverandre. Resultatet er at kampanjene gjennomgående scorer lavt på kommunikasjonseffekter og merkevarebygging. Derfor er vi svært stolte over resultatene som «Stolen» har oppnådd i det norske markedet.

– Volkswagen har satt nye rekorder på positiv endring i kunnskap og holdningseffekter til merkevaren og nyttekjøretøykategorien. I tillegg har kampanjen bidratt til at enda flere ønsker å velge Volkswagen Nyttekjøretøy neste gang de skal anskaffe seg varebil.

Om stolen blir masseprodusert for salg? Øversveen svarer slik:

– Jeg tror vi heller skal fortsette å lage praktiske, trygge og gode kjøretøy for de som har bilen som arbeidsplass.