«Voyeur» og «Gorilla» på Gunn-toppen

Cadbury's «Gorilla»-film fra Fallon London er årets mest premierte reklamefilm, mens BBDO er reklamebyrået som har mottatt flest priser, ifølge Donald Gunns årlige undersøkelse. Den niende mest premierte interaktive jobben i verden i år er norsk, signert MediaFront.

11052 38040 original

The Gunn Report er en global ranking av vinnere samlet fra alle de viktige bransjekonkurransene i løpet av året, foretatt av Leo Burnett-veteran Donald Gunn.

Ifølge The Gunn Report er det altså «Gorilla» for melkesjokoladen Cadbury's Diary Milk som er mest premiert i året som gikk.

BBDO i New York er byrået som har samlet flest priser, primært for sin grensesprengende HBO «Voyeur»-kampanje, som bare i årets Cannes Lions vant to Grand Prix (Outdoor og Promo), fem gull, et sølv og en bronse fordelt på Media, Cyber, Design, Promotion og Film. Fallon, London er på andre plass, og DDB, London havner på tredje.

Av byrånettverkene er det også her BBDO som stikker av med topplasseringen, sågar for tredje år på rad, fulgt av Leo Burnett og DDB Worldwide.

Den nest mest premierte reklamefilmen er Epurons «Power of Wind» laget av Nordpol Hamburg, fulgt av Skida Fabias «Cake» og Sony Bravias «Play Doh», som delte tredjeplassen. De to er begge signert Fallon, London.

Den mest premierte print-jobben er Tide Ultras «Stains Don't Stand a Chance»-kampanje signert Saatchi & Saatchi, New York. «Cook/Smoke/Incense» for Ogama Ventilating Fan, signert Lowe Bankok, og «Tree» for Verdens Naturfond (WWF) fra Ogilvy & Mather, Bangkok, deler andreplassen.

All Gunns Blazing For første gang introduserer undersøkelsen kategorien «All Gunns Blazing», som kombinerer alle priskonkurransenes integrerte- og blandede medier-kategorier, som for eksempel Cannes' Titanium-pris. Vinneren her er «Earth Hour» for WWF signert Leo Burnett, Sydney. Andreplass går til «Believe»-kampanjen for Microsoft Xbox 360-spillet «Halo 3» signert McCann Worldgroup, T.A.G. og AKQA, mens tredjeplass går til Burger Kings «Whopper Freakout» signert Crispin Porter + Bogusky, Miami.

MediaFront på niende Den mest premierte interaktive jobben er Uniqlos «Uniqlock» signert Projector, Tokyo, fulgt av «Get the Glass» fra California Milk Processor Board, signert Goodby, Silverstein & Partners, San Franscisco og «HBO Voyeur» av BBDO. MediaFront havner på niende plass i kategorien med sin jobb «Sol Comments» for Scandinavian Online.

Crispin, Porter & Bogusky toppet listen mest premierte interaktive byråer, fulgt av svenske FarFar og Goodby, Silverstein & Partners, San Francisco. På denne listen havner MediaFront på en 15. plass, mens Kitchen ligger på 20. plass.

Norge på 20. plass USA er det mest premierte landet, fulgt av Storbritannia og Argentina, mens Norge ligger på 20. plass.

Sony og Volkswagen deler premien som mest premierte annonsører.

MJZ er det mest premierte produksjonsselskapet, og Thanonchai Sornsrivichai fra Phenomena, Bangkok er den mest premierte regissøren.

The Gunn Report er regnet ut av resultatene fra 39 internasjonale priser for TV og kino, 20 print-konkurranse, 20 interaktive konkurranser og 16 for blandede/integrerte medier.