Westerdals-trio vant fem gull og Årets Gullkalv

Gullkalven 2022 gikk av stabelen fredag på Ingensteds, et gledelig gjensyn etter to år der pandemien har stått i veien for gjennomføringen.

GK 1 Privat
Glade vinnere fra Gullkalven 2022. Foto: Maud Grevstad

Designere, kunstnere og kreative hoder fra Høyskoler og universiteter sto som vanlig bak konkurransebidragene da prisen ble delt ut i kategoriene Kommersiell, Ikke-Kommersiell og Redaksjonelt. Byråene Anti, Anorak og Kitchen var også til stede og delte ut egne priser.

Trio på topp

Avgangsstudentene ved Art direction og tekstforfatterlinjen på Westerdals gjorde det generelt sett meget sterkt i år, og samlet tok de mange priser med seg hjem. Et av teamene som skilte seg spesielt ut var trekløveren Jobo Engh, Jørgen Kjensli Moe og Michael Isaksen, som stakk av med hele fem gull, og ble kronet med Årets Gullkalv for Skoda Bruksbil.

– Veldig morsomt, men også skikkelig hyggelig! En veldig fin måte å avslutte tre års skolegang på. I dag er livet er en skål med bær, sier Kjensli Moe, som er tekstforfatteren blant dem og for tiden har praksis i POL.

Westerdals-teamet vant flere underkategorier i Kommersiell, blant annet med forskjellige Skoda-løsninger.

– Dette var en brief vi fikk av TRY på skolen. Vi storkosa oss med briefen og veiledning fra Thea og Nicklas i TRY, så vi endte med å lage tre forskjellige løsninger. Så det var artig at flere av løsningene ble godt likt, utdyper Michael Isaksen, én av gjengens to AD-er.

De vant også Årets Kommers med samme løsning, samt tre gull, sølv og diplom.

GK Årets Gullkalv Skoda1
Årets Gullkalv: Skoda «Bruksbil» av Jobo Engh, Jørgen Kjensli Moe og Michael Isaksen (Westerdals).
GK Årets Gullkalv Skoda2x
GK Årets Gullkalv Skoda3
GK Årets Gullkalv Skoda4x
GK Årets Gullkalv Skoda5
GK Årets Gullkalv Skoda6

Gullkullet

Trioens siste AD, Jobo Engh stakk også av med seieren i Årets design, for skrifttypen Pernille Display, inspirert av en serie barnebøker fra 50-tallet.

– Helt sprøtt å vinne dobbelt opp. Typefacen har vært et overskuddsprosjekt, etter at jeg oppdaget gamle barnebøker hos svigers som inspirerte noe voldsomt, sier Jobo Engh som også går siste året på Art Direction.

GK Årets Design GK Årets Design1
Årets Design: «Pernille Display» av Jobo Engh (Westerdals).
GK Årets Design GK Årets Design2
GK Årets Design GK Årets Design3
GK Årets Design GK Årets Design4
GK Årets Design GK Årets Design5
GK Årets Design GK Årets Design6
GK Årets Design GK Årets Design7
GK Årets Design GK Årets Design8

Eline Gundersen Ås vant Årets ikke-kommers for arbeidet med musikkvideo for bandet Klangstof. Gundersen Ås kunne ikke delta på prisutdelingen, ettersom hun for tiden er praktikant hos Roy Andersson sitt produksjonsstudio Studio 24, i Stockholm.

– Å vinne denne prisen gir meg en skikkelig boost. Jeg har egentlig aldri tenkt at det var film jeg skulle drive med, men når jeg jobbet med denne videoen, med konseptutvikling, manus, regi, scenografi og alt annet som følger med en filmproduksjon, så kjentes det så utrolig riktig ut å drive med dette. Jeg tror jeg har funnet greia mi som Art Director, og da er det ekstra kult å ha med seg denne prisen på veien videre, sier Eline Gundersen Ås som også nå går ut fra AD-linja på Westerdals.

Vant tur på byen med Anorak-bedriftskort

Et annet team som bemerket seg i løpet av kvelden var Simen Elverhøy og Baard Røthe. I tillegg til å dra inn tre gull, fire sølv, bronse og diplom i både kommers, ikke-kommers og åpen klasse, så vant de prisen Den beste prisen. En pris som ble delt ut av byrået Anorak som stilte mannsterke og med gigantisk kredittkort. Premien var nemlig en tur på byen med Anoraks bedriftskort. Teamet kommer også fra tredje trinn på AD-linja på Westerdals.

– Dette var helt sinnsykt. Vi er utrolig stolte av oss selv, og av klassen vår som presterte på skyhøyt nivå. Klassen som går ut av Westerdals nå er rett og slett i en klasse for seg selv. Å vinne den beste prisen var nok aller mest stas. Én ting er heder og ære, men du kan ikke bruke heder og ære i baren!, forteller Elverhøy.

Byråbriefer

I forkant hadde Gullkalven arrangert briefkvelder i samarbeid med både Anti og Publicis Kitchen. Gard Wanderoy & Nicolai Vogsted Drange tok med seg prisen fra Publicis Kitchen, mens Tomas Hogseth & Maria Schriwer vant briefen laget av Anti, i tillegg til to bronse.