Wieden dumper Starbucks
Reklamebyråforbindelsen siden 2004 ønsker ikke å fortsette samarbeidet.
– Noen ganger er det ganske enkelt riktig å forlate en kunde, og i dette tilfellet tror vi det er den beste beslutningen for begge parter, sier Dan Wieden, gründer og partner i Wieden + Kennedy, i en uttalelse.
Avgjørelsen kommer etter Starbucks plan om å spørre alle sine byråforbindelser om ideer til hvordan merkevaren skal kunne løftes fremover, en prosess byrået ikke ønsket å være med på.
Kaffekjeden har brukt en rekke byråer de siste årene, ikke minst innen såkalt co-branded products. Blant annet DraftFCB, Goodby, Silverstein & Partners og Energy BBDO. Wieden har på sin side stått for kjedens første TV-kampanje, den generelle massekommunikasjonen og butikkannonsering.
Starbucks har opplevd motgang de siste årene, og den velviljen kjeden møtte fra kundene sine har i stor grad blitt snudd til motvilje, mye fordi de lenge forsøke å prakke andre produkter enn kaffe på sine gjester. I juli kunngjorde de nedleggelsen av 600 butikker, og ifølge AdAge har så mye som 30 prosent av markedsavdelingen mistet jobbene sine.
Ifølger bransjebladet har Wieden i denne vanskelige perioden hatt problemer med å få gehør for sine ideer hos Starbucks, og byrået ønsket ikke å konkurrere om hvert eneste fremtidige oppdrag med andre byråer.