Wieden+Kennedy overtar N-serien

Byrået tar enda et jafs av Nokias enorme markedsbudsjett og dytter med det Lowe ut i kulda.

I fjor fikk London-avdelingen til det uavhengige amerikanske reklamebyrået Wieden+Kennedy hovedoppgaven med å utvikle Nokias markedskommunikasjon og strategi. Unntaket var den fjonge N-serien med multimediamobiler, som var fordelt på flere byråer, med Lowe London som hovedbyrå.

Lowe var også finalist i pitchen om den kommende kommunikasjonen fra N-mobilene, men det var altså W+K som til slutt fikk oppgaven.

Skiftet av byrå sees som et ledd i den økte konkurransen om mediemobilmarkedet, etter at Apples iPhone ble lansert.

Ifølge Adweek snakkes det om et budsjett på i overkant av 100 millioner dollar, eller drøyt 718 millioner kroner. Svenske Resumé antyder at beløpet kan dreie seg om opptil 150 millioner dollar.

Lowe London har mistet flere av sine største kunder de siste årene, blant annet Stella Artois, som nylig skiftet ut byrået med Mother etter 26 år.