WPP tar fram sparekniven

Reklamegiganten WPP skal kutte tusenvis av jobber som følge av den økonomiske krisen.

13069 84174 original

Holdingselskapet WPP, som blant annet består av Grey Global Group, Ogilvy & Mather Worldwide, Young & Rubicam og JWT, har en arbeidsstokk på mer enn 100.000 mennesker. Ifølge The Guardian har sjefen Sir Martin Sorrell sammen med divisjonssjefene brukt november og desember på å klekke ut en spareplan.

Verst i vest The Guardian henviser til en kilde inne i WPP-systemet, som opplyser at sparetiltakene vil gå verst ut over reklamebyråer der utgiftene til lønn og andre utgifter i forbindelse med de ansatte utgjør mer enn 60 prosent av inntektene. De fleste sparetiltakene skal foregå i Vest-Europa og Nord-Amerika, der inntektsfallet har vært størst.

Et tidligere rykte, som har gått ut på at WPP planlegger å fjerne10 prosent av de ansatte, blir av Guardians kilder avvist som «tøv». Eksperter avisen har snakket med mener for øvrig at WPP er godt rustet foran det kommende året, ettersom mange av de ansatte er deltidsansatte og/eller på korttidskontrakter.

Enkelte av aksjonærene er likevel bekymret over holdingselskapets gjeldsnivå etter oppkjøpet av rivalen TNS i fjor sommer.