Vant storeslem med Kaizers
Haaland, Eidsvåg & Strøm, Anorak og Notch vant Gull i de tre Gulltaggen-kategoriene Relation, Attention og Activation med «Kaizervirus»-kampanjen for Kaizers Orchestra. Kampanjen vant dermed også Årets Grand Prix.
Den digital fløyen av reklamebransjen var samlet i Oslo Spektrum til årets Gulltaggen Awards torsdag kveld, etter to dager med lærdom fra foredragsholdere fra hele verden. Kveldens største vinnere var Haaland, Eidsvåg & Strøm, Anorak og Notch for kampanjen «The Kaizervirus» laget for Kaizers Orchestra og plateselskapet Petroleum Records.
Samme jobb vant sølv i Publikasjoner og media og diplom i Profil under Gullblyanten 2012. Kaizervirus-appen de utviket var et verktøy som lot fansen kontrollere utgivelsene, men var også til for at bandet kunne kommunisere med fansen.
– Årets «Grand Prix» i Gulltaggen deles ut til det prosjektet og byrået som viser hvor den norske digitale reklameverdenen er på vei. Vinneren demonstrerer hvordan teknologi, kommunikasjon og ikke minst engasjement blant forbrukere skaper noe helt nytt. Noe som bare blir bedre jo flere brukere det har og som ikke er avhengig av andre mediekanaler enn sin egen for å bli en vinner. Årets Grand Prix-vinner bør skape mer konkurranselyst i blant oss og inspirere alle og enhver, het det i jurybegrunnelsen.
Samme byråkonstellasjon (minus Notch) vant Grand Prix i både Gullblyanten og Gulltaggen for «Hjerteknuser»-kampanjen for Kaizers Orchestra i 2011. Jobben vant også gull i Cannes.
Gull til Dist Creative og SMFB
Nå nedlagte Dist Creative og kampanjen og applikasjonen «Kaffekontrolløren» for 7-Eleven vant i kategorien Reputation. Jobben vant også bronse i kategori for Activation. Bidraget Variable Brain Design for kunden Variér Furniture ble i tillegg kåret til Årets Sølvtagg.
Reklamebyrået SMFB vant gull i kategorien «Information» for en jobb for Geox Amphibiox, mens det var Studentene fra Forsbergs Skola i Sverige som vant kategorien «Nordiske Studentarbeider» med bidraget «Google Music Translate» for Google.