XXL tok Sølvfisken

Schjærven og XXL trakk det lengste strået i februar.

45499 d2098 original

XXL valgte å bruke den kontroversielle russiske lovgivningen mot homofil propaganda som bakteppe for sin film, der en rekke spinnville idrettsfolk bruker et transitområde som sin private gym – slik de gjerne gjør i reklamefilmer koblet opp mot store idrettseventer. Men i XXL-filmen konkurrerer de i tillegg om oppmerksomheten til en attraktiv kvinne.

Juryen begrunnelse lyder som følger: «Filmen er basert på en sterk og original idé. Den er en solid produksjon som står godt ut blant norske reklamefilmer. Timingen er også fantastisk med tanke på OL – filmen er en frekk og morsom kommentar til Putin, velplassert midt under lekene i Sotsji. Det er kult at en norsk annonsør viser litt baller, og at de tør å ta et standpunkt for de som spiller på «det andre laget». Den er også sterk og troverdig for avsenderen XXL, og et kraftfullt uttrykk for deres mangeårige konsept «All sports united».

XXL-filmen har også i stor grad vunnet folkets hjerter. Da det norske folk ble spurt om hvilken reklamefilm de likte best under OL svarte 46 prosent sa at de likte filmen bedre enn annen tv-reklame, kun slått av Felleskjøpet.

Team:

  • Konsulent: Ole Marius Simonsen
  • Tekstforfatter: Jon Erik Skiælder
  • AD: John Draleke
  • Byråprodusent: Gard Andreassen
  • Produksjonsselskap: Camp David
  • Regissører: Bjørn Stein og Måns Mårlind
  • Produsent: Kalle Wesseblad
  • Annonsørkontakt: Tom Erik Kjønø