YESS! Et nytt produksjonsselskap i nedgangstid

Etter nesten 12 år i Bacon lanserer regissør Andreas J. Riiser og produsent Ola Narum Berg et nytt produksjonsselskap for reklamefilm og TV.

Andreasog Ola
YESS: Andreas J. Riiser og Ola Narum Berg. Foto: Privat

Etter nesten 12 år i Bacon starter regissør Andreas J. Riiser eget produksjonsselskap sammen med sin gamle makker og produsent Ola Narum Berg. Selskapet skal hete YESS og dele lokaler i Mohn-bygningen med Olga rental på Tjuvholmen i Oslo. Trives best nær kameraer og optikk og hyggelige folk, vi.

Men siden Yess ikke har noen ansatt PR-strateg (foreløpig), spurte vi AI om hvordan vi skulle selge inn et nytt filmselskap. Det gikk sånn her:

For Umiddelbar Utgivelse

Nytt Filmselskap Lover Høy Kvalitet og Finstemte Filmer for Bransjen

En ny aktør trer inn på scenen i filmindustrien med ambisjoner om å fornye bransjen. Med en dedikert gruppe kreative og erfarne fagfolk, har [Ditt Selskaps Navn] som mål å produsere autentiske filmer som ikke bare underholder, men også fanger øyeblikkets magi.

Vi tror på kraften i å formidle filmer på en måte som rører ved hjertene til folk over hele verden, sier [Ditt Selskaps Navn]s grunnlegger, [Ditt Navn].Vi er forpliktet til å gi seerne en opplevelse de vil huske.

Takk AI, det skal vi gjøre. Så lukket vi browseren og gikk i stedet til et menneske, en PR-rådgiver, som hadde følgende å melde:

Du kan selge en gris med leppestift lettere enn en svane med tiara, så lenge vinklingen er bra nok. Bevis, ikke overbevis. Show, don't tell. Ord er ingenting hvis de ikke er opplevd. Tilby et dybdeintervju med Ola og Andreas! En allrounder fra da dere begynte i bransjen og utviklingen til nå?

– Oj, det var som bare, hvorfor skulle noen være interessert i noe sånt?

Yess is in town med to sjukt erfarne, kjekke gutter ved roret? Med vinkling á la: «Regissøren og produsenten bak Smarthus-filmene til Rema 1000 bryter ut og danner eget selskap!» Så kan dere si ting som: «Da vi begynte med reklame trodde vi 60 sekunder var kort, men nå er nullen borte og det som virkelig skal sitte - er 6-sekundere.» Typ?

– Jo, vi husker jo hvordan kortversjonene i en periode snek seg inn som nedklipper av en lengre hovedfilm som egentlig ikke tålte det. Og så viste det seg at det var de korte som egentlig skulle bære kampanjen. I dag skrives det heldigvis unike manus til de kortere formatene, så nå går det an å få til små historier som går opp i de merkeligste lengder og høyder. Og heldigvis har ikke den gode, litt lengre profilfilmen gått helt av mote. Nei, nå følte vi oss plutselig bare gamle. Og dette vet jo folk?

Ok, si litt om Yess, da.

– Yess is more.

Gøy! Hvorfor kom ikke jeg opp med det. Løp og kjøp. Tell me more?

– Nei, tanken er at Yess skal ha flere bein å stå på og levere innhold til flere plattformer på ulike måter fremover, men primært drive med reklamefilm som Norges minste, hyggeligste og mest hardtarbeidende produksjonsselskap. Og at vi kan dra veksel på flinke hoder i reklamebransjen over i utvikling av TV-innhold. Vår erfaring er at det er en grunn til at kreatører er kreatører, de bobler over med krutt. Og siden vi har utviklet en del innhold for TV i våre forrige liv, tenkte vi at fremtidens TV-innhold for barn og voksne bare kommer til å bli enda råere om Yess kan sette kreativt press på ideene på nye måter. Og folk der ute er veldig lystne på å bidra!

– Men det er samtidig viktig å si at vi først hadde behov for å skjære det hele ned til the basics av hva vi har lyst til å gå på jobb for. Alle produksjoner stables jo på beina fra scratch hver gang uansett, og da vil vi gå inn for å omgi oss med de flinkeste og triveligste filmfolka til enhver tid. Alle smiler på Yess, faktisk.

– Målet er å lage høy kvalitet i alle lengder, men samtidig være lettbente og fleksible - litt mindre apparatstyrt og litt mer rock and roll. Som alltid jobber vi for å få inn en menneskelig faktor, både i prosess og ferdig film. Verden trenger litt varme og glimt. Og så får de som ikke kjører et glass bobler i offline.

Dette er bra, litt langt, men skjønner greia. Høres ut som dere har funnet en hyggelig nisje der? Personlige og effektive produksjoner med høy kvalitet og dessert til slutt.

– Det var fint oppsummert, kan vi bruke det?

Vær så god. Det er egentlig bare å kjøre på med det der humanistiske og menneskelige. Men få inn litt humor også, da.

Yess.

Hehe. Har dere noen jobber på gang?

– Vi har allerede vunnet én pitch og er i produksjon, men vi har plass til flere så bli gjerne med å finansiere Oslos minste julebord 2023 ... Også har Andreas fått manusstøtte på noe spennende greier som dere skal få høre mer om etter hvert.

– Sjekk ut www.yessfilm.com. Profil og nettside er laget av en flink fyr som heter Sebastian Tharaldsen. Ganske fornøyde med noen funfacts som står om oss på siden og sånt. Fine farger er det og.

Få høre en funfact eller to, da?

– At Ola ble kåret til «Freshman of the Year» under studiene i Edinburgh etter å ha vunnet den årlige skattejakta i byen og så ta andreplass i pubcrawl. Noen år før det igjen overtalte han folkehøyskolen sin til å få ha to smugkjøpte Boa Constrictors (Guttorm og Snake) i skolens akvarium.

– Og Andreas tok nylig lastebillappen for å kunne kjøre en stor nok bobil med plass til alle ungene hans. Og i 1998 løp han forbi vaktene i Spektrum på Spice Girls-konsert sammen med en mormoner-kjæreste. Hun var så kul, men forholdet tok slutt da det viste seg at faren var synsk. (Fakta.)

Det er morsomt. Bare å sende dette til Kreativt Forum, så er dere i gang!

Takker.