Young Lions-jentene fikk i oppgave å utfordre mannlige stereotypier

Cannes Lions: Onsdag kveld leverte Ingrid Mullis og Jantra Hollum i TRY Råd sitt konkurransebidrag i Young Lions Film. Rustet med idékraft og mobiltelefonene sine har de produsert film i konkurranse med 33 internasjonale team.

Ingridogjantra
Grått, men slett ikke trist: Ingrid Mullis og Jantra Hollum på stranden i Cannes.

Ingrid Mullis og Jantra Hollum i TRY Råd vant den norske Young Lions Film-konkurransen i Gullblyanten tidligere i år med bidraget «Girl Math», og denne uken har duoen deltatt i samme kategori Cannes. Kreativt Forum fikk huket tak i dem dagen etter oppgaven ble innlevert, onsdag kveld.

– Vi leverte to minutter før fristen, så vi føler vi utnyttet tiden godt, forteller de.

Utfordrer stereotypier

Årets brief var fra Unstereotype Alliance, et underbruk av FN-organisasjonen UN Women som fokuserer på likestilling.

– Briefen tar utgangspunkt i at det ikke går så bra med unge menn for tiden, både at de er gjenstand for såkalte manfluencere der ute som sprer farlig kvinnesyn og ideologier, men også at unge menn sliter psykisk.

Tidligere har organisasjonen konsentrert seg om hvordan kvinner har blitt fremstilt i media og reklame, mens de denne gangen ville flytte fokuset til hvordan menn blir portrettert.

– Oppgaven gikk ut på å lage en film som utfordrer mannlige stereotypier og framstille alternative måter å være en suksessrik mann på.

Stoppet folk på gata

Teamet hadde 48 timer på seg, og måtte produsere alt selv, siden det ikke lenger er lov å bruke stockfoto eller -film i konkurransen, slik det var tidligere.

– Vi har løpt rundt i Cannes med mobiltelefon og bedt folk på gata om å være statister og skuespillere for oss, noe som er litt ubehagelig. Vi filmet hele tirsdagen, så brukte vi onsdagen på å klippe den sammen.

Teamet ga seg selv kort frist på idéutviklingen.

– Vi fikk briefen mandag kveld, og hadde bestem oss for å ha ideen klar 12.00 dagen etter for å ha tid til å produsere filmen. Det var en kort økt, men det er veldig fin læring for oss å bare måtte gå for noe.

Ingen av de to har tidligere erfaring med å lage film.

– En del av de andre vi konkurrerer mot hadde med seg proft filmutstyr, men vi brukte smarttelefonene og satser på å ta det igjen på sjarmen!

Første gang i Cannes

Hvordan har uka vært?

– Det er første gang på festival i Cannes, og det er nesten litt lekeland-stemning her fordi det er så svært. Men vi fikk jo sett ganske mye da vi gikk rundt og filmet hele tirsdagen. Vi har også brukt festivalpasset til å se jobber og gå på foredrag, forteller Ingrid.

– Det er litt stas å få ta del i selve festivalopplevelsen. Vi fikk ikke tid til å gå på foredraget til Elon Musk, men vi akter å ta igjen litt av det faglige nå som vi har levert. Vi må prøve å få maksimalt utbytte av passet, det er jo ingen selvfølge at vi blir påspandert pass igjen når vi blir ordentlig voksne, sier Jantra.

Da teamet fremdeles var under utdanning vant de to priser i D&AD New Blood. Det er erfaring som ikke skader når man deltar i Young Lions.

– Du kan ikke være like jordnær og norsk når du deltar internasjonalt, man må ordlegge seg mer pompøst, så vi lærte rett og slett å dra på litt!

Ikke tid til å få nerver

Om egne vinnersjanser er likevel duoen kledelig beskjedne.

– Nivået virker høyt, men det er vanskelig å si hvordan vi ligger an. Alle har jo sin egen tilnærming til noe som i utgangspunktet er ganske subjektivt, så det er vanskelig å vite. Det var jo over på så kort tid at vi ikke har rukket å få de vanlige nervene. Men vi fikk jo litt angst av å se på jobben dagen etter, he he.

Fredag formiddag får jentene vite om de har vunnet. Prisutdelingen foregår samme kveld.

Hva gjenstår nå?

– I tillegg til litt jobb, så blir det å gå på festivalen. Vi fant ut at det er en kjeller på festivalpalasset som er full av casefilmer og arbeider, og siden det regner i dag så har vi unnskyldning for bare å være inne og nørde med reklame.

Om Young Lions

Young Lions er en konkurranse for reklametalenter under 30 år som foregår parallelt med hovedkonkurransen i Cannes Lions. Den norske reklamebransjen har på forhånd arrangert konkurranser som har resultert i at seks team denne uken har konkurrert i PR, Media, Marketer, Digital, Print og Film. Teamene får utdelt briefen i Cannes og må løse oppgaven i løpet av 24 til 48 timer.