Young Lions Norge skal skape oppmerksomhet om ungdoms mentale helse

Young Lions er tilbake i Norge i år etter to års ventetid fra pandemien. Igjen inviteres unge profesjonelle i syv forskjellige kategorier til å konkurrere om å bli med på Young Lions i Cannes i juni. Det er Mental Helse Ungdom som står bak briefen i den norske delen av konkurransen.

Line Toft 2
Line Toft, kommunikasjonssjef i Mental Helse Ungdom.

Young Lions er junior-mesterskapet for Cannes Lions, en festival fullpakket av foredrag, workshops, fester, møter og alt ellers av faglige og sosiale møteplasser. På grunn av skjevfordeling av vaksineringen i verden, vil Young Lions i år arrangeres digitalt, men noen av de konkurrerende vil få mulighet til å dra ned til festivalen som delegat.

Brief fra Mental Helse Ungdom

For å bli med på den internasjonale Young Lions-konkurransen, må du først vinne den norske delen av konkurransen.

– Med tanke på snart to år med pandemi og restriksjoner, har mental helse aldri vært så viktig som nå. Derfor ble Mental Helse Ungdom et naturlig valg å kontakte som årets briefholder. Vi vet også at Cannes og Young Lions pleier å basere sin internasjonale brief på hvilke trender det har vært i annonsørmarkedet. Du trenger ikke å scrolle langt ned i en nettavis før du ser unge stemmer som roper om oppmerksomhet om mental helse, og det vil vi bidra med, sier Julie Broholm Nielsen, Cannes Lions-representant fra CAPA Kinoreklame.

Av unge mennesker for unge mennesker

Line Toft, kommunikasjonssjef i Mental Helse Ungdom, er svært spent på alle bidragene som vil komme inn, og jobber nå iherdig med å ferdigstille brief for syv forskjellige kategorier. Spesielt glad er hun for at det er unge stemmer som skal løse briefen.

– Vi er veldig takknemlige for å få være en del av Young Lions i 2022. De siste årene har mange av oss måttet sette livene våre på pause som følge av pandemien. Dette har gitt en kraftig økning i psykiske utfordringer hos befolkningen generelt, men aller mest hos barn og unge, hvor mange i dag står uten hjelpetilbud. Vi syns derfor at det er ekstra fint og spennende at det er unge mennesker som selv er i målgruppen som skal løse briefene, forteller Toft.

Samarbeider med Kreativt Forum og andre bransjeforeninger

Young Lions Norge, ved CAPA, holder syv konkurranser denne våren, i samarbeid med hver sin bransjeforening. ANFO vil stå for Marketer, Mediebyråforeningen står for Media, Grafill for Design, INMA for Digital, Kreativt Forum for Film, Abelia for PR og Amedia for Print. Den internasjonale konkurransen vil holdes i slutten av mai og begynnelsen av juni. Cannes Lions International Festival of Creativity arrangeres fra 20.-24. Juni.

Dette er en konkurranse for unge profesjonelle under 31 år, og Norge er én av to land som har fått pris og utmerkelse i hver kategori internasjonalt. I fjor fikk Norge gull i Marketer og ble shortlistet i Media.