Young Lions skal gi flyktninger en tydeligere stemme

Årets Young Lions skal endelig foregå med deltakerne fysisk tilstede i Cannes igjen, og den norske delen av konkurransen handler om å lage en kampanje for Flyktninghjelpen.

Flyktninghjelpen
Rohingya-barn i flyktningleir poserer for kameraet. Foto: Sadia Rahman / Flyktninghjelpen

Young Lions er junior-mesterskapet for Cannes Lions. I år vil den internasjonale Young Lions-konkurransen holdes fysisk, i motsetning til de to siste årene hvor den har vært digital. For å bli med på den internasjonale Young Lions-konkurransen holdes det norske konkurranser først, og det er Flyktninghjelpen som skal stå for årets brief.

– Flyktninghjelpen er en ideell organisasjon som beskytter de aller svakeste i samfunnet. Arbeidet de gjør er livsviktig for mennesker på flukt, for mennesker som har fått hele livet sitt endevendt på grunn av krig, sult, og klimaendringer. Det er så viktig at vi blir påminnet om grusomhetene som skjer utenfor våre landegrenser, og hvem som står i bresjen med hjelp. Vi er ydmyke og stolte over å ha med Flyktninghjelpen i år, sier Julie Broholm Nielsen fra CAPA Kinoreklame som er Norges Cannes Lions-representant.

– Behovene er enorme

Linda Jeanette Gresslien, Global Fundraiser Director i Flyktninghjelpen ser frem til å få inn bidrag fra unge, kreative talenter denne våren.

– Vi setter veldig stor pris på forespørselen om å være briefholder for Young Lions i 2023. 100 millioner mennesker er nå på flukt på grunn av krig, konflikt og klimaendringer. Behovene er enorme. Vi håper at vi sammen med unge talenter kan gi verdens flyktninger en enda tydeligere stemme og finne nye kreative veier som vil gjøre det mulig for oss å nå ut til enda flere med vårt hjelpearbeid.

Portrett Linda x
Linda Jeanette Gresslien, Global Fundraising Director i Flyktninghjelpen. Foto: Flyktninghjelpen

Deltar i seks kategorier

Young Lions Norge representert av CAPA holder seks konkurranser med Flyktninghjelpen denne våren. Anfo vil stå for Marketer, Mediebyråforeningen står for Media, INMA for Digital, Kreativt Forum for Film, Abelia for PR og Amedia for Print. Den internasjonale konkurransen vil endelig foregå på normal, fysisk måte i Cannes fra 19.-23. Juni.

Young Lions er en internasjonal konkurranse for unge profesjonelle under 30 år, og Norge er én av to land som har fått pris og utmerkelse i hver kategori internasjonalt. I fjor fikk Norge sølv i Digital (Sollin Sæle og Per Berge Moe) og ble shortlistet i PR (Sebastian Bergedahl Vernang og David Fransplass Aas) i den internasjonale konkurransen.