YouTube sikter mot reklamesuksess

Verdens mest populære videonettsted skal begynne med musikksalg og dataspill, i tillegg til utstrakt eksperimentering med nye reklameformater.

10111 aa6f2 original

Det Google-eide selskapet tar sine første skritt mot e-handelens sfære gjennom salg av musikk, film, TV-programmer, dataspill, bøker, konsertbilletter og andre medierelaterte produkter synlig gjennom alle de millioner av videoklipp som ligger på YouTube.

Ifølge Reuters har Google fått Apple og Amazon.com med på moroa. Dermed kan besøkende på YouTube kjøpe sanger av musikkvideoer de ser på siden via lenker som sender dem til Amazon.com eller iTunes Store.

Brukerne får også muligheten til å kjøpe dataspill, som for eksempel Electronic Arts' science fiction-spill «Spore».

Eksperter Reuters har snakket med mener at YouTubes utallige besøkende (330 millioner bare i august) vil legge igjen 200 millioner dollar (drøyt 1.2 milliarder norske kroner) i inntekter i 2009 på YouTube. Amazon og iTunes skal dele inntektene med YouTube når besøkende kjøper innhold via siden.

YouTubes produktdirektør, Shishir Mehrota mener at videoreklame kan bli en ny måte å tjene penger på. Et alternativ er å legge inn rullende reklametekst i bunnen av YouTube-videoene mens de spilles.

Selskapet skal også bruke et nytt identifiseringssystem til å plassere reklamen der den virker best. Video ID gjør det mulig for innholdsleverandører, som for eksempel film- og musikkprodusenter, å ha kontroll på når «deres» videoklipp blir lastet opp på YouTube. Innholdsleverandørene kan da ta del i reklamen som posisjoneres mot dette klippet.

Det samme systemet kan også brukes til å fjerne videoer.