André Ishak er ny fagansvarlig i Kreativt Forum

Fra 1. september er André Jamal Ishak (39) ny fagansvarlig i Kreativt Forum, hvor han primært skal drive med kurs- og kompetansevirksomhet. Ishak har lang erfaring fra kultursektoren, og har en brennende interesse for musikk, medier og kommunikasjon.

IMG 2116x
André Ishak er på plass som fagansvarlig i Kreativt Forum. Foto: KF

Med sin bakgrunn som markeds- og kommunikasjonsansvarlig for Oslo Jazzfestival samt som webredaktør Film fra Sør-festivalen, har André Jamal Ishak over ti års erfaring fra festival-Norge. Han har i tillegg jobbet for Norsk Form, forskningsprosjektet Sky og Scene ved UiO, og har skrevet om musikk og film i ungdomsorienterte medier som Spirit og Plan B («da denslags fremdeles fantes på print»).

– Etter mange år som jazzfestivalpotet så skal det bli fint å ta steg tilbake til røttene og utdanningen min, nemlig kommunikasjon. Den første tiden vil gå skape meg en oversikt over feltet og oppgavene mine. Det som er fint med denne oppstartsperioden er at jeg fremdeles vil ha med meg outsiderblikket, noe som både gjør alt litt mer spennende i tillegg til at jeg kanskje kan bidra med noen friske og perspektiver, sier André.

Plateselskapsjef

Han har også drevet sitt eget plateselskap, Sellout! Music, siden 2004, hvor han har gitt ut musikk som spenner seg fra indiepop og elektronika, til mer eksperimentelle ting som Gunerius & Verdensveven og Universet (sistenevnte bestående av Bård Torgersen og broren Kenneth Ishak), og holder fremdeles på med Sellout som sidegesjeft. Han er utdannet med en master i medievitenskap fra Universitetet i Oslo. I den senere tid har han blitt glad i å jobbe med den organisatoriske delen av kultur- og kommunikasjonssfæren.

– Jeg har eksempelvis forstått at økonomi er gøy, he he he! Jeg har begynt å ta en MBA ved siden av arbeid og andre hobbyforetak, og det går meget sakte, men ganske sikkert. Jeg er veldig glad i lære meg nye ting, så det virker veldig gøy å skulle jobbe tett med så flinke folk som KF har for vane å gjøre med sin kursvirksomhet. Men det som var utslagsgivende var måten KF synliggjør sine etiske retningslinjer og mangfoldsarbeid. Guide for mangfoldsrekruttering er noe alle bransjer kan trenge! Det var også svært betryggende at Vi Er Oss var involvert i rekrutteringsprosessen, noe som i seg selv var tillitsvekkende.

Har et «printabonnement-problem»

Hva slags forhold har han så til bransjen han nå trer inn i?

– Jeg kommer jo fra annonsørsiden, nærmere bestemt fra en subgruppe av annonsører hvor printannonser i Aftenposten fremdeles er gull verd! Jeg tenker at man ikke skal ta noe for gitt når det gjelder kommunikasjon, at det er lett å bli litt oppslukt av trender, og glemme at det som ikke er i vinden akkurat nå også kan være veldig effektivt. Er veldig glad i print generelt sett, og har det vi må kalle et printabonnement-problem. Sliter med å takke nei når selgerne ringer, forteller han.

Han er også fascinert av hvordan enkelte merkevarer klarer å etablere seg på en måte som virker autentisk på en overbevisende måte. Eksempelvis er han betatt av den digitale notatboka til norske reMarkable.

– Har aldri brukt produktet, men de har en tydelig profil og er flinke til å kommunisere hva de driver med. Jeg kan være en litt sær person, og har mange ganger vurdert å kjøpe en Remarkable, men så har jeg ikke helt klart å finne ut hvorfor jeg trenger det. Leter stadig etter en grunn. Men de har altså nesten klart å lure meg inn, uten at behovet er der. Og jeg vet om flere som meg.

I Kreativt Forum vil André Ishak blant annet ha ansvar for kursvirksomheten, inkludert Veivalg1 og 2, Prosjektlederskolen, kurs i markedsjus og fagkonferansen Creativity First.