Ankerstad slutter som DDB-sjef

Roald Ankerstad slutter som toppsjef i DDB etter det han kaller «18 meget tøffe måneder». Men han fortsetter i ledergruppen. Ny sjef tar over.

5167 89c7d original

I ettermiddag kunne Kampanje fortelle at Tone Garmann har sagt opp stillingen sin som tekstforfatter etter 25 år DDB. Nå er det også klart at Roald Ankerstad slutter som toppsjef i DDB etter det han kaller «18 meget tøffe måneder». Ankerstad fortsetter imidlertid i ledergruppen.

– Nei, sånn sett er det ingen dramatikk i dette. Dette handler mer om et verdivalg jeg har tatt etter 18 meget tøffe måneder. Etter 20 år i medgang fikk jeg den tvilsomme gleden å overta DDB da vi var i fritt fall nedover. Nå har dette snudd og det er fint, men det tar tid å gjøre den snuoperasjonen i et marked hvor du ikke får noe drahjelp og hvor vi i tillegg også fikk en omdømmeknekk, sier Roald Ankerstad til Kampanje.

Ankerstad tok over som administrerende direktør i DDB etter at Rolf Stokke brått sluttet etter ti år i stillingen. Ankerstad har dermed ledet DDB gjennom byråets desidert vanskeligste periode med store omstillnger og der flere av byråets reklameprofiler har sluttet.

– Det har vært et fryktelig tøft fjorår og jeg ramlet rett inn i en veldig tøff ryddejobb som var preget av nedbemanninger og restruktureringer. Men du gjør det fordi du føler et ansvar, selv om det ikke har det faglige innholdet man ønsker å ha. Nå har jeg vært i tenkeboksen en stund og funnet ut at det er dette jeg har lyst til å gjøre. Ryddejobben er også unnagjort og DDB er stabile med nye kunder på plass og nye folk på vei inn. Timingen var riktig, sier Ankerstad.

Måtte si opp folk. Det har vært noen tøffe måneder, sier du. Men hva har vært mest utfordrende?

– Du har vært nødt til å gjøre disponeringer som går utover mennesker og du må nedbmanne og si opp folk. Vi har trimmet byrået til å få en organisasjon som er økonomisk forsvarlig og da må du se folk i øynene og be dem slutte. Det er ganske tøft. I tillegg så har det vært et stort press fra de internasjonale eierne. Selv om de er med deg og støtter deg i den vanskelig tiden, stiller de også krav, sier Ankerstad.

Bolstad ny sjef. Når Ankerstad nå slutter som administrerende direktør er det altså for å gå over i en ny stilling som ansvarlig for det faglige og kundesiden, i tillegg til «new biz». Ankerstad vil fortsatt sitte i byråets ledergruppe, men overlater toppsjefstillingen til dagens økonomidirektør Stein Erik Bolstad.

– Vi deler oss. Så nå blir det Bolstad som tar det administrative og økonmiske ansvaret, mens jeg blir direktør for kundeutvikling og faglig utvikling. Jeg har lyst til å bruke mer av tiden min på fag og kommunikasjon, og så får en tenke litt på helsa, sier Ankerstad.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.