Bleed henter strategi-direktør fra departement

Simon Stjern, nestleder for kommunikasjonsenheten i Kultur- og likestillingsdepartementet, blir ny strategidirektør i Bleed.

Simon og Christoffer
Simon Stjern og Christoffer Nøkleby. Foto: Bleed

Simon Stjern har jobbet i kommunikasjonsenheten i Kultur- og likestillingsdepartementet i fem år, blant annet som taleskriver for statsrådene Anette Trettebergstuen og Abid Raja. Han er retoriker med mastergrad fra Universitet i Oslo, og har tidligere jobbet med å utvikle og lede podcasten «Ærlig talt».

Nå blir han strategi- og kundeansvarlig rådgiver i merkevare- og designbyrået Bleed.

– Dette er en drømmeansettelse! Alle merkevarer opererer i en samfunnsmessig kontekst og Bleed skal levere strategisk rådgivning som går dypere enn den rent merkevare- og designfaglige. Da er Simon et perfekt tilskudd, med sin politiske, kulturfaglige og kommunikasjonsstrategisk forståelse, sier daglig leder i Bleed, Christoffer Nøkleby.

Bleed har 20 ansatte fordelt på kontorer i Oslo og Wien. Byrået jobber med kulturorienterte aktører som Historisk Museum, Kulturrådet, Universitetet i Oslo og Wien Museum, i tillegg til en rekke startups og etablerte aktører i både næringsliv og offentlig sektor, som Imove, Askeladden&Co, Arkivverket, Ice, CERN og Otovo.

– Prosjektporteføljen til Bleed er ekstremt spennende, og jeg gleder meg enormt til å jobbe med noen av de beste designerne i Europa. Jeg har lyst til å bidra med kreativt overskudd, og videreutvikle Bleeds portefølje enda mer, samtidig som vi skal styrke de gode relasjonene vi allerede har med noen av Europas mest spennende kunder. Så må jeg i tillegg få si at det er vemodig å reise fra Kultur- og likestillingsdepartementet hvor jeg har tilbragt noen helt fantastiske år, med fantastiske folk, og som har gitt meg vanvittig mye. Klisjeer er det av en grunn, ofte fordi de er sanne, jeg reiser ikke fra noe, men til noe, og det skal både departementet og Bleed ta til seg, sier Stjern.

– Nye impulser og kompetanser

Ansettelsen av Stjern følger Bleeds mangeårige fokus på å ansette mennesker som tilfører designfaget og byrået nye impulser og kompetanser.

– Siden starten i 2000 har vi ansatt internasjonale talenter med vidt forskjellige tilnærminger til designfaget. Og vår daglige leder kommer ikke fra design i det hele tatt, men fra konsulent- og kommunikasjonsbransjen. I sum gjør dette oss i stand til å levere mer interessante, og mer strategisk relevante løsninger, som vi ser kommer kundene våre til gode. Ansettelsen av Simon styrker oss ytterligere, sier gründer, partner og kreativ leder, Svein Haakon Lia.

Stjern tiltrer sin nye stilling i august.