Cretalux styrker laget og vinner nye kunder

Designbyråets satser på nye folk og bredere kompetanse: Nye kontrakter med både Kavli/Q-Meieriene, Unil og nye restaurantkonsepter i Oslo skal gi Cretalux god fart videre inn i 2024.

Cretalux overgang
Line Støtvig og David Karlsson. Foto: Cretalux

Byråleder Line Støtvig og kollegaene i studioet på Rodeløkka i Oslo melder at de har hatt hendene fulle så langt i 2024. En satsing på utvidet kompetanse innen flere av byråets fagfelt har bidratt til at flere nye kunder nå er på vei inn døra. I februar signerte de både Kavli/Q-Meieriene, Norgesgruppen med Unil og restaurant-stjerneskuddet Nud Dudhia.

– Spennende å jobbe med utfordrer

– Vi synes det er ekstra spennende å jobbe med en utfordrer som Q-Meieriene i et marked hvor vi allerede har lang erfaring, og vi er svært begeistret over å ha fått tillit hos Unil. Det er mye som skjer hos Cretalux nå, og derfor er vi glade for å kunne hente inn nye, dyktige fagfolk som styrker oss, forteller Støtvig.

Byrålederen er også begeistret over det nye samarbeidet med Nud Dudhia i Oslo. De siste årene har den ambisiøse mat-gründeren høstet ros og toppkarakterer for spisestedene Breddos, Løkka Deli og Doug’s Hamburgers. Nå har han teamet opp med Cretalux om visuell identitet både for et eksisterende og flere nye konsepter.

– Vi har et nært forhold til gode matopplevelser, og gleder oss til flere sammen med Nud Dudhia, sier Støtvig.

Svensk stortalent på plass

Det siste tilskuddet til Cretalux-stallen er David Karlsson, som Støtvig omtaler som en stjernedesigner med en unik fingerspissfølelse. Karlsson har de siste årene vært i Rethink, der han har arbeidet med kunder som Coop, Norgesgruppen, Anora, Kaffa Butikk og Vestre.

Karlsson har spesialisert seg innen design på vin og brennevin, og kombinerer designutdannelsen innen pakningsdesign med flere års praktisk erfaring fra trykk, prepress og repro.

– Denne kombinasjonen har gitt meg den tekniske kunnskapen som trengs for å sikre at det ferdige resultatet blir nøyaktig så nydelig som både vi og kunden vil ha det, påpeker Karlsson, som nå ser fram til å komme i gang med sine nye kollegaer i Cretalux.

– Det å få æren av å komme hit føles utrolig spennende, og ikke minst ser jeg fram til å kunne jobbe enda mer strategisk og analytisk. Jeg har rendyrket mitt spesialfelt på drikkevarer og bygget det ut mot visuelle identiteter, designsystemer og typografi, men har blitt stadig mer engasjert i de strategiske perspektivene i arbeidet, forteller David Karlsson.

– Ut over dette har jeg de sista årene jobbet mer og mer digitalt, først og fremst med UI design for websider og e-commerce, men også en god del UX. Cretalux er det ideelle steget videre for meg, som et av Norges mest respekterte designbyråer, konkluderer designeren.

Sterkere og bredere kompetanse

Cretalux har de siste årene både spisset og styrket seg på flere kompetanseområder, som skriftdesign, illustrasjon, animasjon og 3D-visualiseringer.

– Og så er vi jo svært stolte av å ha fått på plass en dedikert skrift-designer i Carl Fredrik Angell, som har klassisk skiltmaling som spesialfelt. Det har for eksempel Sentralen i Oslo fått glede av, der vi har levert ny, intuitiv og tydelig skilting malt direkte på veggene i hele bygget, forteller Støtvig.

– Vi har også erfarne illustratører in-house, blant annet med lang erfaring fra ByHands, som sikrer at det visuelle alltid sier mer enn tusen ord. Vi leverer 3D-visualiseringer i form av detaljerte, fotorealistiske produktbilder og interiører, som våre kunder har stor nytte av, og vi ser også et stadig økende behov for bevegelige bilder som supplerer det statiske, konstaterer byrålederen.