Mats Stenberg til 4 1/2

Den svenske regissøren bak «Fritt Vilt II» forlater Fantefilm til fordel for huset i Kruses gate.



Stenberg oppnådde både godkjent-stempel fra kritikerne og seerekorder på kino i forbindelse med med langfilmdebuten «Fritt Vilt II» i høst. Den siste reklamejobben han gjorde før spillefilmen, og den første han gjorde etter, var faktisk Keno-filmene, som er laget i samarbeid med TRY og tospannet Lars Joachim Grimstad og Egil Pay.
– Det er alltid kult å jobbe med Egil og Lars Joachim, og vi har en sjukt bra trackrecord på filmene våre. Alle har fått metall i Epica, blant annet. Jeg tror at det har mye med deres kreative evner å gjøre, samt den respekten vi har for hverandres kunnskap. Og mangelen på prestisje. Veldig viktig, det, forteller Stenberg til kreativtforum.no.

Kjenner seg hjemme Det føles som et helt naturlig valg å gå til 4 1/2, forteller han.
– Jeg kjenner jo Håkon [Øverås] og Henrik [J. Henriksen] siden Moland-tiden. Samt at jeg har vært i huset i Kruses gate med lyd og bilde for postproduksjon. Og casting! Så jeg kjenner meg hjemme her allerede. Dessuten har jo 4 1/2 veldig høyt nivå på filmprodusjone uansett om det er reklame eller spillefilm, så året begynner bra!

Våge litt mer Selv om han lager reklamefilm for det norske markedet, har han som svenske kanskje lettere for å se «norsk reklame» utenfra?
– Dette sier jeg vel vitende om at jeg selv ikke er den mest ekstreme innovatøren, men jeg ønsker likevel at norsk reklamefilm ville våge litt mer. Ta flere risker. Om vi ikke gjør det kommer vi til å stagnere. Utvikling er å risikere noe. Hyggelighetsloven må iblant vike for litt vassere beslutninger. Og nå som det er lavkonjuktur er det viktigere enn noensinne å ikke undervurdere seerne, avslutter Stenberg.