Operas sjefsdesigner til Bakken & Bæck

Etter seks år med hovedansvaret for Operas designteam, går Truls Haugland til det digitale byrået Bakken & Bæck.

12006 d201c original

– Vi er stolte over å ha sikret oss Haugland. Han har internasjonal erfaring og et produktfokus som er veldig viktig for oss, forteller Tobias Bæck, daglig leder i byrået.

I tillegg til den prestisjetunge jobben i Opera har Truls Haugland også vært involvert i den norske sosiale musikk-startup’en Soundrop, som nylig fikk 18 millioner kroner fra investorene bak Spotify.

Store ord.
– Bakken og Bæck er det eneste byrået i Norge med et tydelig fokus på digital produktdesign. Jeg er veldig fornøyd med å få lov til å jobbe i team med dyktige mennesker med store ambisjoner, kommenterer Haugland.

Det ganske så ferske byrået Bakken og Bæck ble startet i september 2011. De har gått fra to til fem på under ett år.

– Vi fokuserer på design av digitale produkter og tjenester. Når vi ser tilbake på hva vi har gjort det siste året, er vi overbevist om at vi har funnet vår nisje i markedet, sier Bæck.

For å imøtekomme etterspørselen, har de i tillegg til Truls Haugland ansatt Kristian Hjelle og Bjarne Bakke Kvistad, også disse som produktdesignere.

Gjestes av Facebook.
Bakken & Bæck feirer 1. årsdag med å arrangere bakgårdsfest for venner og samarbeidspartnere. Blant de 150 gjestene er også kolleger fra Facebook-kontoret i San Francisco.

– Vi henter ofte inn kompetanse fra andre miljøer når vi løser oppgaver for kunder, og det er gøy å kunne invitere alle til stor fest for å feire et godt år, avslutter Bæck, som selv har jobbet for Flickr og Yahoo! i San Francisco.

Bakken & Bæck arbeider for startups som Easybring og Companybook i Norge, og Mindsnacks og CK-12 i San Francisco. I tillegg gjør de større prosjekter for blant annet NRK, Dagsavisen og Aftenposten.

Foto: Bakken & Bæck