Tung seniorkompetanse og nytt lederteam på plass i Scandinavian Design Group

SDG har styrket laget med fire tunge seniorer innen design og strategisk rådgivning. Gjennom dette har det strategiske designbyrået også fått ny ledergruppe på plass.

01 sdg
Nye seniorer på plass i SDG: Kathrin Myrvang (f.v), Heidi Bakken, Margrethe Kielland og Fredrik Melby. Foto: SDG

– Jeg er veldig fornøyd med disse tilskuddene til laget vårt, sier Silje Storhaug, daglig leder i SDG. – Vi er i gang med en spennende videreutvikling av byrået. Og i tillegg til tung erfaring og sterk fagkompetanse og kreativitet, tilfører disse fire også nye perspektiver, endringskraft og energi inn i arbeidet vi er i gang med, sier Storhaug.

Seniordesigner Fredrik Melby har vært en del av SDG-laget siden februar og har allerede vært med å utvikle ny visuell identitet for Checkin og Aneo for å nevne noen. Han har lang byråerfaring fra blant annet Anti, Bleed og sist SMFB der han har bygget opp og ledet deres designavdeling før han kom til SDG.

– Fredrik er en konseptuelt knallsterk designer, med en friskt sammensatt og spennende portefølje. Gjennom sin mer enn 15 år lange karriere, har Fredrik fått flere fjær i hatten og utmerket seg blant annet i Merket for God Design, Visuelt, Gullblyanten og D&AD. Fra Satyricon, Dark Arkitekter og Katla, til DNB, Schibsted og Freia, evner han alltid å formgi originale løsninger utført med fingerspiss-følelse. En kvalitets-designer, rett og slett, sier Thomas Ramskjell Larsen og Nicklas Haslestad, som er kreative ledere i SDG.

Melby selv er svært fornøyd etter snart ett år i byrået:

– SDG er en bauta i Norges designhistorie og et byrå jeg alltid har syntes har gjort bunnsolide jobber. Tross sin alder som byrå, er SDG mer vitale og relevante enn noensinne. Det har vært skikkelig bra å bli en del av teamet her!

Fra Hyper til SDG

Kathrin Myrvang er ansatt som strategisk rådgiver og kundedirektør. Hun kommer fra Hyper der hun jobbet som strategisk rådgiver og markedssjef, og startet i SDG i september.

– Kathrin er en meget habil og ettertraktet kunderådgiver. Hun har utstrakt kompetanse og erfaring innen kommunikasjon- og innholdsrådgivning, og styrker tilbudet til kundene våre også på dette området. Kathrin kom inn og ledet en viktig pitch fra sin andre dag i SDG – en pitch vi vant knappe to uker senere, så hun er godt i gang hos oss, både hos nye kunder og hos kunder vi har jobbet med over en lengre periode, forteller Storhaug.

– SDG er et faglig sterkt byrå med dyktige strateger og designerne – et byrå jeg alltid har sett opp til. Jeg er derfor utrolig stolt av å være en del av dette laget, og gleder meg til å jobbe med spennende prosjekter fremover, sier Myrvang.

Kommersiell direktør hentet fra kundesiden

Margrethe Kielland har fra august hatt rollen som kommersiell direktør i SDG. Hun har lang og utstrakt erfaring fra kundesiden både som salg- og markedsdirektør, gründer og daglig leder. Kielland har blant annet jobbet med merkevarebygging for eiendomsbransjen, innen retail og bank/finans, og rådgir innen forretningsutvikling og -strategi.

– Margrethe er en dreven forretningsutvikler med et gjennomgående kundeorientert mindset. Hun tilfører viktige perspektiver fra kundesiden og er brennende opptatt av kundens problemstillinger og at vi som byrå forstår deres behov og utgangspunkt, samt tar en proaktiv tilnærming til vår rolle som strategisk partner, trekker Storhaug frem.

– Jeg ser med stor forventning på å jobbe sammen med et så sterkt faglig team og løse design- og merkevareprosjekter sammen, for og med kundene våre, sier Kielland.

Ny Head of Design

Heidi Bakken er nyeste tilskudd til SDG-teamet, og tiltrer rollen som Head of Design fra nyttår. Hun kommer fra rollen som leder for digitalstudioet til Halogen, og har tidligere lang fartstid fra Creuna, Gazette og Itera.

– Heidi er en sterk designleder og strategisk designer som har bred kompetanse innen designfaget. Hun har levert på de fleste områder, fra prisvinnende identiteter til Oslo kommune og DOGA, til appellerende digitale tjenester og komplekse sikkerhetskritiske løsninger. Heidi vil styrke leveransene våre spesielt innen digital produkt- og tjenestedesign. Hun vil også styrke ledelsen og utvikling av det dyktige designteamet vårt videre sammen med kreative ledere, sier Storhaug.

– Jeg gleder meg stort til å samarbeide med alle de flotte, kreative og talentfulle folka i SDG. Samtidig er jeg ydmyk over å få lov til å bli en del av dette selskapet som jeg har fulgt med et nysgjerrig og imponert faglig sideblikk gjennom hele karrieren, sier Bakken.

02 sdg
SDGs nye ledergruppe: f.v. Heidi Bakken, Silje Storhaug, Margrethe Kielland og Nick Bilmes. Foto: SDG

Ny ledergruppe på plass

Heidi og Margrethe tar viktige roller i ledelsen til SDG, og utgjør sammen med Nick Bilmes og Silje Storhaug, som tiltrådte som ny daglig leder i desember i fjor, ledergruppen i byrået. Nick har vært i selskapet siden 2016 og har de siste årene hatt rollen som strategidirektør, en rolle han også tar videre i det nye teamet.

– Å videreutvikle merkevaren Scandinavian Design Group samtidig som vi forvalter godt våre kunders merkevarer, krever et faglig sterkt og engasjert team, på tvers av byrået. Med tilskudd av flere meget dyktige lagspillere, ikke minst i vår ledergruppe, er jeg overbevist om at SDG vil fortsette å fortjene en toneangivende plass i bransjen. Jeg gleder meg til fortsettelsen. Nå skjer det ting! melder Bilmes.

– Jeg har så tro på dette teamet og det dette byrået skal få til videre!» sier Storhaug. «Her er det engasjerte, ærgjerrige og ikke minst fine folk som brenner for å skape helhetlige merkevareopplevelser og kreative og godt funderte løsninger. Vi er godt rigget til å fortsatt levere banebrytende, solide merkevarer for våre kunder, samt til å utvikle SDG videre, avslutter Storhaug.

Om SDG

Scandinavian Design Group er et strategisk designbyrå som skaper helhetlige og integrerte merkevarer for norske og internasjonale kunder som blant andre Amerikalinjen, Aneo, Bakke Leiligheter, BankAxept, BankID, Blossa, Checkin, DNV, Eiendomsmegler 1, Entur, Innovasjon Norge, Maxbo, Nestlé, Norsk helsenett, Schibsted, SpareBank 1, Sparebanken Møre, Vipps, Visit Oslo og Wattn.