Vild styrker seg på identitet og UX – henter designere fra designbyrå og startup

Gjengen i Vild forteller om et travelt år. Nå henter design- og innholdsbyrået Isak Abelsen fra Neue Design Studio og Lynette Aglen fra Motkraft.

Vild
Fra venstre: Byråleder Eva Wiken, UX-designer Lynette Aglen og designer Isak Abelsen. Foto: Vild

– Vi har i en lengre periode hatt stor pågang av prosjekter og derfor hatt et behov for å utvide staben. Og søknadene har ikke latt vente på seg. Det er så klart hyggelig å se at det er så mange som vil jobbe hos oss, samtidig som den enorme responsen kanskje også skyldes et usikkert marked med nedskaleringer, sier Eva Wiken, byråleder og kreatør i Vild.

– Konseptsterk designer

Med rekordmange søkere tok det ikke lang tid før designtalentet Isak Abelsen var på plass.

– Det var en kombinasjon av at jeg likte Vilds prosjekter og en god dose magefølelse som gjorde at jeg søkte jobb her. Etter det første intervjuet var jeg også sikker på at dette var en gjeng jeg ville henge med. Jeg håper jeg kan bidra positivt hos Vild med mine erfaringer fra Neue Design Studio. Ikke minst er jeg her for å vokse som designer, forteller Isak Abelsen.

Byrålederen er svært fornøyd med ansettelsen.

– Isak er en konseptsterk designer med øye for detaljer. Vi ble også veldig trigget da vi så den fine porteføljen hans. Da han under intervjuet forklarte tankene bak hver løsning, ble vi enda mer gira.

Fra strøm-startup til byrå

Vild har også ryddet plass på kontoret til UX-designer Lynette Aglen.

– Ved siden av studiene sine opparbeidet Lynette seg god erfaring innen UX hos startupen Motkraft. Der har hun hatt stort ansvar, og hun har ledet designprosesser og brukertester. Det viser at hun er en uredd person, og har opparbeidet seg et godt overblikk tidlig i karrieren sin, sier byrålederen.

For Aglen var det flere grunner til at valget falt på Vild som arbeidsgiver.

– Jeg søkte hos Vild fordi jeg ønsket å være en del av et profesjonelt designmiljø med dyktige og ambisiøse mennesker. Vild er også startet av kvinner, noe jeg synes er utrolig inspirerende og motiverende! Vild overgår alle forventninger og jeg er utrolig glad for at jeg søkte.

Store planer for høsten

I fjor hentet byrået inn Ane Sandberg fra Hill+Knowlton og Thea Skjelbred fra Fjong for å styrke seg på innhold og sosiale medier. Med årets designfangst teller byrået i dag ti ansatte, seks designere og fire innholdsrådgivere.

– Vild vokser, og på under to år går vi fra seks til ti ansatte. Det er stas! Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at markedet er litt rart om dagen. Til tross for dette har vi store planer denne høsten. Vi har ressurser på plass i New York for å hjelpe norske merkevarer over dammen og vice versa for amerikanske selskaper. I tillegg setter vi i gang med en ny sesong av podkasten «Byråprat» og «Vild med venner» – et nettverksarrangement for kommunikasjonsbransjen. Høsten blir alt annet enn kjedelig hos Vild, avslutter Eva Wiken.